فنایی: ابتدا باید فرهنگ استفاده از VAR را در فوتبال کشور به وجود بیاوریم، بعید می دانم این سیستم در سال آینده هم اجرایی گردد

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، محمد فنایی، کارشناس داوری فوتبال کشورمان بعید می داند استفاده از سیستم یاری داور ویدیویی حتی در فصل پیش رو نیز عملی گردد.

فنایی: ابتدا باید فرهنگ استفاده از VAR را در فوتبال کشور به وجود بیاوریم، بعید می دانم این سیستم در سال آینده هم اجرایی گردد

محمد فنایی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرنگاران, درباره برگزاری کلاس های داوری و آشنایی با سیستم یاری داور ویدیویی (VAR) در ایران گفت: من خودم در این کلاس ها حضور داشتم و از نزدیک با سختی اجرای این کار در ایران آشنا شدم. دیدم که اجرای این سیستم، کار خیلی دشواری است و باید برای اجرای نهایی آن پنج مرحله و فصل گذرانده گردد.

وی در ادامه اضافه نمود: خدا را شکر با تغییراتی که در کمیته داوران اتفاق افتاده و اینکه ممبینی نیز جزو کمیته داوران آسیا شده است, فرصت خیلی خوبی برای اجرای سیستم یاری داور ویدیویی ایجاد شده، اما ما می دانیم که شرایط فعلاً برای اجرای این سیستم مهیا نیست. به هرحال تاکنون مسئولان خیلی کوشش کرد ه اند که این اتفاق رخ بدهد، اما این کار و اجرای آن باید از چند جهت مورد تأیید فیفا قرار بگیرد, چراکه ورزشگاه های ما از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری مسائل زیادی دارند.

این کارشناس داوری با اشاره به الزاماتی که فدراسیون فوتبال برای انجام مسابقات فوتبال در ورزشگاه ها ایجاد نموده است, تأکید کرد: اینکه تاج (رئیس فدراسیون فوتبال) می گوید باید برای برگزاری مسابقات حتماً امنیت رعایت گردد, خیلی مهمتر از وجود سیستم VAR است و رعایت این الزامات به نوعی مقدمه ای است برای وجود سیستم VAR.

وی با بیان اینکه اجرای این سیستم کار یک روز و دو روز نیست, توضیح داد: برای اجرای سیستم VAR باید مراحل مختلف و سختی گذرانده و بعد کار اجرا تازه آغاز گردد. من اعتقادم این است با این وضعیت نه تنها سال جاری، بلکه سال بعد نیز ما نمی توانیم شاهد حضور VAR در ورزشگاه ها باشیم. البته این نظر کارشناسی من است. ما ابتدا باید فرهنگ این کار را داشته باشیم و بعد آن را اجرا کنیم.

فنایی یادآور شد: پیش از این عده ای با VAR موافق نبودند، اما دیدید که این سیستم در جام جهانی اخیر چقدر به داوری یاری کرد و از خیلی اتفاقات جلوگیری شد. این سیستم ضریب اشتباهات داوران در جام جهانی را 63 درصد پایین آورد و این خیلی مهم است تا حق به حقدار برسد. با این حال بعید می دانم سیستم یاری داور ویدیویی به این راحتی در ایران اجرا گردد. اگر چند ورزشگاه مدرن را نادیده بگیریم بعضی ورزشگاه های ما مانند تختی آبادان, شهیدبهنام محمدی مسجدسلیمان و یا تختی جم چطور می خواهند الزامات بهره برداری از این سیستم را ایجاد نمایند؟

کارشناس داوری ایران در رابطه با اینکه فدراسیون فوتبال باید چه اقداماتی در رابطه با بالا رفتن سطح داوری ها در مسابقات پیش روی لیگ برتر انجام دهد, گفت: در فصل گذشته فشار زیادی روی داوران بود و آنها حاشیه امنی برای خودشان نداشتند. اگر ورزشگاه ها آماده شوند و این حاشیه امن نیز برای آنها به وجود آید می توانیم انتظار داشته باشیم که اشتباهات داوری حتی بدون VAR نیز کاهش پیدا کند. البته باید برخورد های انضباطی نیز محکم تر صورت بگیرد تا در فصل جدید داوران با آرامش بیشتری در زمین قضاوت نمایند.

وی در خاتمه تأکید کرد: برای اجرای VAR باید ابتدا فرهنگ استفاده از این سیستم جدید را در فوتبال کشور به وجود بیاوریم و بعد به دنبال اجرای آن باشیم.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 571

به "فنایی: ابتدا باید فرهنگ استفاده از VAR را در فوتبال کشور به وجود بیاوریم، بعید می دانم این سیستم در سال آینده هم اجرایی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فنایی: ابتدا باید فرهنگ استفاده از VAR را در فوتبال کشور به وجود بیاوریم، بعید می دانم این سیستم در سال آینده هم اجرایی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید