بسیاری از مسائل حوزه میراث فرهنگی با استفاده از ظرفیت محلی حل می گردد

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، ضرغامی گفت: در بسیاری جاها مشکل جدی نداریم و با استفاده از ظرفیت محلی می توانیم مسائل را حل کنیم.

بسیاری از مسائل حوزه میراث فرهنگی با استفاده از ظرفیت محلی حل می گردد

سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در گفت گوی در حاشیه نشست امروز دوشنبه 24 مرداد کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: امروز برای پاسخگویی به سوالات تخصصی نمایندگان محترم میهمان کمیسیون فرهنگی بودیم.

ضرغامی ضمن تشکر از نمایندگانی که طرح سوال کردند گفت: تمامی نمایندگانی که طرح سوال نموده بودند یا تقریبا قانع شدند یا زمان دیگری برای پاسخگویی تفصیلی مشخص شد و تقریبا سوالات نمایندگان به صفر رسید و احتیاجی به مطرح شدن سوالات در صحن نیست و البته این موضوع وظیفه من را سنگین تر می نماید.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشور در ادامه با بیان اینکه ما در سال های گذشته در حوزه میراث فرهنگی گرفتار غفلت بودیم تاکید نمود:کار های زیادی که در این یک سال در حوزه زیرساخت ها انجام داده ایم، احتیاج به زمان دارد تا اثرات خود را نشان دهد.

وی با بیان اینکه امروز گزارش عملکرد یک ساله وزارتخانه را ارائه دادم وسعی کردم اقداماتم در راستای وعده هایی که در زمان رای اعتماد داده بودم را شرح دهم توضیح داد: یکی از مهم ترین مسائل ما در حوزه میراث فرهنگی، مسئله بافت ها و بنا های تاریخی است.

ضرغامی در ادامه اضافه نمود: ضمن اینکه ارزش بنا های تاریخی بسیار بالاست و ما وظیفه داریم میراث فرهنگی را حفظ کنیم، اما متقابلا در حوزه تملک، باید پول ابنیه تاریخی که ثبت وزارت می گردد را به صاحبانش پرداخت کنیم و این اعتبار در سال های گذشته در نظر گرفته نشده است؛ لذا همین الان صاحبان بنا های زیادی منتظر دریافت پولشان هستند. البته در پی راه چاره مشترکی با کمیسیون هستیم تا خدای ننموده ظلمی در حق کسی صورت نگیرد.

وی در ادامه با اشاره به بحث حریم های در نظر گرفته شده برای بنا های تاریخی گفت: این حریم ها برای مردم در شهر های مختلف مسائلی ایجاد نموده است. آقای رئیس جمهور هم در سفر های استانی با این مسائل مواجهند. برخی از نمایندگان مجلس که به عنوان سوال نماینده آمده بودند به طور جدی در خصوص این حریم ها معترض بودند و من شرح دادم که ما حریم های مختلفی داریم.

وی اضافه نمود: یکی از وظایف ما این است که حریم ها را درست روشن کنیم چرا که برخی حریم ها در سال های گذشته بصورت کارشناسی تنظیم نشده است.

عزت الله ضرغامی در ادامه توضیح داد: در یک سری حوزه هایی که مشکل بافت داریم با همین نگاهی که به مشخص حریم ها داریم مسئله نمایندگان حل شد، اما در خصوص بافت های تاریخی که اصولا نمی گردد دستکاری کرد کوشش داریم تا برای هر استان با توجه به ویژگی های خاص آنجا نسخه مخصوصی بپیچیم.

وی اضافه نمود: مثلا در جایی مثل یزد یا میبد، آن بافت باید حفظ گردد و خود مردم هم این را می خواهند و ما باید با اعطای وام و تسهیلات به مردم به آن ها یاری کنیم تا خودشان در حفظ بنا مشارکت نمایند و در عین حال مسائلشان نیز حل گردد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه در بسیاری جا ها مشکل جدی نداریم و با استفاده از ظرفیت محلی می توانیم مسائل را حل کنیم توضیح داد: قوانین میراث فرهنگی به نوعی شاغول ما هستند و معتقدم ضمن اینکه این شاغول همواره باید برقرار باشد، مسائل مردم را نیز باید برطرف کنیم.

خبرنگاران سیاسی مجلس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مرداد 1401 بروزرسانی: 24 مرداد 1401 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 13420

به "بسیاری از مسائل حوزه میراث فرهنگی با استفاده از ظرفیت محلی حل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسیاری از مسائل حوزه میراث فرهنگی با استفاده از ظرفیت محلی حل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید