طراحی خانه دوبلکس ویلایی: باغت آباد پیربالا

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، کوچه های پلکانی و خانه های کاهگلی و آجری اش که پشت به پشت هم تمام دره را پر نموده اند، آبستن ساختن خاطرات دلپذیراند؛ خاطراتی که در آن خانه ها، پنجره هایشان رو به سوی کوهستان و شاخه های خمیده درختان به بار

طراحی خانه دوبلکس ویلایی: باغت آباد پیربالا

جهت دریافت خدمات طراحی خانه دوبلکس ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

نویسنده: فرینوش اکبرزاده

سفر به روستای پیربالا، روستایی که به درختان میوه و مهمان نوازی معروف شده

کوچه های پلکانی و خانه های کاهگلی و آجری اش که پشت به پشت هم تمام دره را پر نموده اند، آبستن ساختن خاطرات دلپذیراند؛ خاطراتی که در آن خانه ها، پنجره هایشان رو به سوی کوهستان و شاخه های خمیده درختان به بار نشسته زردآلو و سیب باز می گردد. اصلاً به همین دلیل است که پیربالا روستایی دلچسب است برای گذراندن روزهای بلند و معتدل شهریورماه. روستایی آرمیده در دامنه های کوه میشو در نزدیکی شهر مرند که دامنه شمالی اش و کوهستانی تر و دامنه جنوبی اش سرسبزتر و پر درخت تر است. پیربالا هم مثل بیشتر روستاهای دامنه میشو، کم و بیش پلکانی است و شکلی فرورفته دارد که از دو طرف در دامنه ها گرفتار شده و با درختان سرسبز گردو، آلو و سیب محصور. برای آنها که منطقه آذربایجان را برای گذراندن تعطیلات خاتمه تابستان انتخاب می نمایند، پیربالا که فاصله چندانی هم از کنار جاده تبریز- جلفا ندارد، مقصد مناسبی است؛ جایی که با خنکای کوهستان، عطر خوش زرد آلو و نوای دلنشین آبشار همراه اوست.

کجا بمانیم؟

زیر آسمان میشو

پیربالا مسافرخانه ندارد؛ اما در فصل تابستان مدرسه هایش را برای اقامت گردشگردان آماده می نماید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با دهیار روستا آقای محمد اکبری با شماره 09141930624 تماس بگیرید. برای اقامت در هتل باید به مرند و مهمانسرای جهانگردی اش بروید. برای هماهنگی با شماره تلفن 2237445 (0491) تماس بگیرید.

چطور برسیم؟

در میان کوه و درخت

روستای کوچک پیربالا از توابع شهرستان مرند است که تقریباً 100 کیلومتر با شهر تبریز فاصله دارد.

* خودروی شخصی: برای رسیدن به پیربالا باید از تبریز وارد جاده صوفیان شوید تا بعد از یک ساعت رانندگی در جهت 88 کیلومتری به مرند برسید. از سه راهی مرند باید وارد جاده سمت چپ شده و حدود 20 کیلومتر به سمت جنوب بروید. جاده به موازات دره ای از کوه میشو یا میگردداغ کشیده شده و به ترتیب از روستاهای اَنامِق. محبوب آباد و عیش آباد می گذرید تا به پیربالا برسید. جاده 20 کیلومتری مرند تا پیربالا، خاکی و پر پیچ است و یک ساعت در آن خواهید بود.

* وسایل نقلیه عمومی: می توانید با اتوبوس هم بروید، اما این رفیق نیمه راه، شما را فقط تا سه راهی مرند همراهی می نماید. باقی جهت را باید به یاری سواری های پرتعدادی طی کنید که از این سه راه شما را تا روستای پیربالا می برند.

کجا بگردیم؟

دره پر خاطره

* به جز بافت سرسبز و پر باغ و درخت روستا، چند منطقه تماشای ویژه در پیربالا انتظارتان را می کشند.

* گورستان روستا: یکی از نقاط تماشای پیربالا، گورستان قدیمی روستاست که مدفن یکی از بزرگان تاریخی منطقه معروف به شیخ پیربابابن برّ الدین در آن واقع شده است و تاریخ 906 هجری قمری روی سنگ قبرش ثبت شده. عده ای می گویند به خاطر مزار پیربابا در روستاست که اینجا در طول زمان به پیربابا تبدیل شده است.

* مسجد کوچک: تماشای مسجد قدیمی روستا را نباید از دست داد، مسجدی که به مسجد کوچک یا بالا مسجد مشهور است. تاریخ دقیق ساخت مسجد معلوم نیست، بارها بازسازی و بازسازی شده، اما هنوز ظاهری قدیمی دارد.

* خانه های تاریخی: بافت روستا تقریباً تغییر نموده، اما 2 خانه قدیمی در پیربالا هست که یادآور بافت قدیمی روستاست؛ خانه های چوبی و شیروانی دار یزدانی و ابراهیم زاده در وسط روستا.

* آبشار پیربالا: آبشار پیربالا را هم نباید از دست داد. این آبشار در نزدیکی روستا و در امتداد جهت رودخانه در دره های میشو واقع شده است. برای تماشا آن باید پیاده از دره رودخانه بگذرید. با اینکه مسافت روستا تا آبشار چند کیلومتری بیشتر نیست، اما سنگلاخ و ناهموار بودن جهت آن را به راهپیمایی یک و نیم ساعت و البته مفرحی تبدیل می نماید که در خاتمه به آبی تمیز و خنک می رسد.

نکات طلایی

روستای خشکبار

* باک خودرو را در پمپ بنزین سه راهی مرند پر کنید.

* برای پیاده روی به کفش راحت و سبک احتیاج دارید.

* برای شارژ تلفن می توانید از بقالی های روستا یاری بگیرید، آنها با مسافران، برخورد خوبی دارند.

* پیربالا اینترنت دارد، می توانید از جوان های روستا یاری بگیرید.

* پیربالا یک روستای تمیز و پر درخت است، اگر می خواهید همچنان برقرار بماند، زباله های خود را حتماً برگردانید.

* در نزدیکی مسجد امام حسین (ع) روستا می توانید از سوپر روشنی یا سوپر اکبری، گوجه فرنگی و تخم مرغ تازه بگیرید و آنها را به همراه نان تازه نانوایی یدالله حبیبی به املتی به یاد ماندنی تبدیل کنید.

* نانوای روستا شماره تلفن خود را روی شیشه نانوایی هم نصب نموده تا گردشگران در هیچ ساعتی بی نان نمانند، می توانید با آقای حبیبی با شماره 09149941799 تماس بگیرید.

* آب داغ را می توانید از بقالی های اطراف مسجد تهیه کنید.

* برترین سوغاتی پیربالا، میوه و خشکبار است، میوه را از اهالی روستا و در کنار باغ هایشان در حاشیه رودخانه خریداری کنید.

* می توانید از زنان روستا، لواشک ترش و انواع سبزی کوهی مثل پیاز کوهی، پونه، بومادران، آویشن و نعنا کوهی خریداری کنید.

منبع: نشریه سرزمین من شماره 36منبع: راسخون
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 10077

به "طراحی خانه دوبلکس ویلایی: باغت آباد پیربالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی خانه دوبلکس ویلایی: باغت آباد پیربالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید