راهنمای سفر به یزد، صفر تا صد سفر یزد

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، در کنار معماری عجیب و شگفت انگیز یزد، البته که موارد بسیار دیگری ازجمله جاذبه های تاریخی، آیین ها و مراسمات باشکوه، غذاهای محلی، آب و هوا، خونگرمی مردمان یزدی و ... در جذب توریست تاثیرگذار هستند. اما آن چه یزد همواره بدان معروف است، بادگیرها و قنات هایش هستند و آن را اولین شهر خشت خام جهان می نامند.

راهنمای سفر به یزد، صفر تا صد سفر یزد

بنابراین، نقش معماری بناهای یزد در این زمینه پررنگ تر است. شهر زیبای یزد جزو شهرهای مرکزی ایران بوده و در تیرماه سال 1396 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

سالیان درازی است که بافت سنتی یزد سالم و دست نخورده باقی مانده و این امر توجه تمام معماران جهان را به خود جلب نموده است. خرید بلیط هواپیما یزد برای بازدید از این شهر زیبا لازم است و حیف است که یک ایرانی به چنین شهر ارزشمند و زیبا در کشور خودش سفر ننموده باشد. این بار که برای سفری چند روزه برنامه ریزی می کنید، حتما یزد را در اولویت گزینه هایتان قرار دهید.

برای تجربه سفری شیرین و به یادماندنی در یزد، راهنمای سفر به یزد را مطالعه کنید و با اطلاعات و آمادگی کامل برای سفر به یزد اقدام کنید.

نگاهی مختصر به تاریخ یزد

یزد، یکی از شهرهای باارزش و تاریخی ایران است. آثار تاریخی به جا مانده از ادوار مختلف تاریخ یکی دیگر از دلایل محکم و قاطع برای اثبات تاریخی بودن شهر یزد هستند. بنابر مطالعات بعضی تاریخ دان ها، یزد متعلق به دوره یزدگرد اول بوده و در دوران های مختلف تحت سلطه سلسله های گوناگون بوده است. از میان این سلسله ها می توان اتابکان، مغول ها (در زمان حمله به ایران)، تیموریان، صفویان، زندیان و قاجاریان را نام برد. آثاری که از این سلسله ها به جا مانده اند، اکنون در سراسر شهر به چشم می خورند.

آب و هوای یزد و بهترین فصل سفر به یزد

یزد در منطقه گرم، خشک و بیابانی ایران واقع شده است و بنابراین در بیشتر مواقع سال آب و هوای گرمی را تجربه می نماید. نوسان و تغییر دما در یزد در طول شب و روز زیاد است. گرم ترین دمای یزد 45 درجه و سردترین دمایش 1 درجه سانتی گراد ثبت شده است. اگر تحمل آب و هوای بسیار گرم و کویری را ندارید، بهتر است در فصل های سرد و خنک به یزد سفر کنید. در فصل بهار، علاوه بر این که آب و هوای یزد خوب و معتدل است، توریستان زیادی هم در سطح این شهر تاریخی به نسبت فصل های دیگر دیده می شوند.

جاهای دیدنی و توریستی یزد

یزد، برای کسانی که علاقه بسیاری به تاریخ و معماری دارند، یک مقصد سفر فوق العاده به حساب می آید. جاذبه های دیدنی یزد فراوان هستند. بنابراین در صورت خرید بلیط هواپیما یزد می توانید با یک برنامه ریزی صحیح از میان دیدنی های یزد انتخاب کنید.

یکی از جاذبه های زیبا به لحاظ قدمت و معماری، آب انبارهای یزد است. آب انبار شش بادگیری یزد می تواند بهترین مکان برای آغاز یزدگردی و بازدید از جاذبه های یزد باشد. آب انبار شش بادگیری یزد در محدوده بلوار کاشانی واقع شده است. در همین محدوده جاذبه های زیبای فراوانی ازجمله موزه مارکار، آتشکده بهرام و مجموعه امیر چخماق وجود دارند. می توانید پس از بازدید از این جاذبه ها برای استراحت و صرف غذای خوشمزه و دلپذیر سراغ یکی از رستوران های ملک التجار، رستوران حمام خان و یا رستوران خان دوحد بروید.

از دیگر مکان های باارزش و دیدنی یزد می توان خانه لاری ها، خانه هنر، موزه آب یزد، بقعه دوارده امام، مدرسه ضیاییه معروف به زندان اسکندر، حمام ابوالمعالی و مسجد جامع کبیر را نام برد.

همچنین، اگر بلیت هواپیما یزد را خریداری کنید، به بازدید از باغ دولت آباد، بازار خان و موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده بروید. در سفر به یزد برای برنامه ریزی بهتر می توانید از جاهای دیدنی یزد فهرست کامل جاذبه ها را با توضیحات کامل مشاهده نمایید.

چگونه به یزد سفر کنیم؟

راه های دسترسی مختلفی برای سفر به یزد که یکی از شهرهای عظیم و توریست پذیر ایران است، وجود دارند. اولین راه پیشنهادی، استفاده از هواپیما و خرید آنلاین بلیط هواپیما به دلیل راحتی و صرفه جویی در زمان است. شما می توانید از هر کدام از شهرهای ایران با رزرو بلیط هواپیما به یزد سفر نموده و در فرودگاه بین المللی شهید صدوقی در شمال غرب یزد فرود آیید. فرودگاه بین المللی یزد معمولا به تمام شهرهای عظیم ایران پرواز دارد و پروازهای خارجی نیز از همین فرودگاه انجام می شوند.

مدت زمان سفر با هواپیما از تهران به یزد: حدود 1 ساعت

آغاز قیمت بلیط هواپیما تهران- یزد از: 400 هزار تومان

یکی دیگر از راه های دسترسی راحت و ایمن به یزد، استفاده از جهت ریلی و راه آهن است. ایستگاه راه آهن یزد در میدان راه آهن واقع شده و جهتهای ریلی ارتباطی با دیگر شهرها دارد. قطار در عین ارزان بودن، راحت و ایمن نیز هست.

مدت زمان سفر با قطار از تهران به یزد: حدود 8 ساعت

آغاز قیمت بلیط قطار تهران- یزد از: 59 هزار تومان

سومین راه پیشنهادی برای دسترسی به یزد، استفاده از جهت جاده است. می توانید از طریق اتوبوس به شهر یزد دسترسی داشته باشید که ارزان ترین راه سفر نیز محسوب می شود. اتوبوس برای سفر به یزد از سمت اتوبان تهران- قم حرکت خواهد نمود و سپس جهت را به سمت یزد ادامه خواهد داد.

مدت زمان سفر با اتوبوس از تهران به یزد: حدود 7 ساعت

آغاز قیمت بلیط اتوبوس تهران- یزد از: 45 هزار تومان

فرودگاه بین المللی یزد

فرودگاه بین المللی شهید صدوقی یزد با کد AZD یاتا و OIYY ایکائو، در دهستان فجر و فاصله 10 کیلومتری از مرکز شهر یزد واقع شده است.

آدرس فرودگاه بین المللی یزد: آزادگان، بلوار ولایت

ایستگاه راه آهن یزد

ایستگاه راه آهن یزد مهم ترین ایستگاه استان یزد است. خطوط اصلی ایستگاه راه آهن یزد در جهت تهران- بندرعباس، تهران- کرمان، تهران- زاهدان و بافق- مشهد قرار دارند.

آدرس ایستگاه راه آهن یزد: بلوار حمیدیا، میدان راه آهن یزد

انتهاه مسافربری یزد

ترمینال غدیر یزد در شمال غرب شهر یزد واقع شده و در جهت بسیاری از شهرهای ایران مسافر جابجا می نماید. ترمینال یزد در بیرون از شهر واقع شده و از طریق اتوبوس و تاکسی قابل دسترس است.

آدرس ترمینال غدیر یزد: جاده خضرآباد، ابتدای بلوار صنعت، انتهاه الغدیر

حمل و نقل عمومی در یزد

در سفر به یزد می توانید برای جابجایی در سطح شهر از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر تاکسی و اتوبوس بهره ببرید.

در یزد به ازای هر کورس (1 کیلومتر)700 تومان هزینه از مسافر دریافت می شود و 150 تومان نیز به ازای هر کیلومتر بیشتر دریافت می شود. نرخ کرایه تاکسی در نیمه اول سال از ساعت 22 و در نیمه دوم سال از ساعت 21 تا 6 صبح، 30% افزایش می یابد. کرایه اتوبوس های درون شهری نیز با کارت حمل و نقل 390 تومان و بدون کارت 500 تومان برای هر جهت است. (امکان تغییر کرایه ها در طول سال وجود دارد.)

انتهاه اتوبوس در یزد

در یزد، 3 ایستگاه مسافربری اتوبوس وجود دارند که عبارتند از:

1. انتهاه مسافربری یزد، واقع در شهرک صنعتی در جاده ترانزیتی و بلوار شهید دهقان

2. ایستگاه اتوبوس رانی شحنه، در بلوار دولت آباد

3. انتهاه مسافربری امام حسین، واقع در کوچه ولیعصر که ظرف مدت 20 دقیقه از طریق عظیمراه

اتوبوس های بی آر تی یزد

پنج دستگاه اتوبوس بی آر تی (BRT) در سازمان حمل و نقل یزد وجود دارند. کریدور شماره 3، حجم وسیعی از مسافران را در حد فاصل انتهاه غدیر، بلوار شهید دهقان، بلوار 17 شهریور، بلوار 22 بهمن، بلوار دولت آباد، بلوار نواب صفوی، بلوار صابر یزدی، انتهاه امام خمینی (ره) و بالعکس جابجا می نماید.

هتل ها و محل های اقامت یزد

یزد، یک شهر سنتی و توریست پذیر است و تعداد هتل های سنتی نیز در این شهر باتوجه به استقبال بی نظیر توریستان زیاد است. مطمئنا، اقامت در یکی از هتل های سنتی یزد بسیار لذت بخش تر و خاطره انگیزتر از اقامت در یک هتل مدرن خواهد بود. نظیر هتل های سنتی یزد را در هیچ شهر دیگری پیدا نخواهید کرد. بنابراین، بهتر است قبل از سفر اطلاعاتی درباره انواع مختلف هتل ها و اقامت گاه ها در یزد داشته باشید.

هتل های لوکس یزد : از میان هتل های لوکس یزد می توان هتل های صفاییه، فهادان و باغ مشیرالملک را نام برد. برای یک شب اقامت در یکی از این هتل ها تقریبا شبی از 233 هزار تومان تا 407 هزار تومان باید هزینه پرداخت کنید.

هتل های میان رده یزد : هتل های میان رده و متوسط یزد شامل هتل هایی چون باغ مرشد و هتل ملک التجار هستند و هزینه اقامت در یکی از هتل های متوسط یزد شبی 171 هزار تومان تا 324 هزار تومان است.

هتل های ارزان یزد : برای اقامت در یکی از هتل های مناسب و ارزان قیمت یزد معمولا از 70 هزار تومان تا 160 هزار تومان باید هزینه پرداخت کنید.

رستوران و فست فودهای یزد

از قدیمی ترین رستوران های یزد می توان تالار یزد یا همان آقا قهوه چی را نام برد. اگر دوست دارید در یک فضای سنتی و دلنشین غذا صرف کنید و از آرامش حاکم بر محیط لذت ببرید، به یکی از رستوران های هتل ملک التجار، هتل والی، هتل مشیر الممالک و یا رستوران خوان دو حد بروید. چنانچه مایل باشید در یزد فست فود باکیفیت میل کنید، سری به رستوران گران قیمت سزار بزنید. همچنین، در بازار سنتی پنجه علی گزینه های خوب و مناسب دیگری برای صرف فست فود وجود دارند که فست فود گندم، فست فود کرنوپیچ و کافه عدسی پناهنده جزو بهترین ها هستند.

هزینه خورد و خوراک در یزد

در یزد برای صرف یک غذای ایرانی هزینه ای بالغ بر حدود 30 هزار تومان باید پرداخت کنید و قیمت یک وعده غذای فست فودی از 12 هزار تومان آغاز می شود. طبیعتا، هزینه غذا خوردن در رستوران های لوکس بسیار بالاست و هزینه هر وعده تقریبا از 80 یا 90 هزار تومان آغاز می شود.

غذاهای محلی یزد

شهر یزد در منطقه خشک و کویری واقع شده و نسبت به شهرهای دیگر سبک غذایی خاص و منحصر به فرد دارد. در فرهنگ غذایی یزد انواع آش ها و شیرینی جات وجود دارند و بعضی غذاها نیز مخصوص میهمانی ها و مناسبت های خاص هستند. از میان غذاهای محلی معروف یزد می توان قیمه نخود یا همان قیمه یزدی، آبگوشت گوجه بادمجان (تماته بادمجان)، کوفته لپه، کوفته کباب، کوفته هویج، کوفته برنجی، کوفته نخودچی، آش شولی، خورش به آلو، قلیه کدو تنبل، قلیه سیب زمینی، آش انار، آش کدو، تاس کباب یزدی و آش آبغوره را نام برد. در سفر به یزد حتما یکی از این غذاهای محلی را امتحان کنید و لذت ببرید.

مراکز خرید و بازارهای یزد

با وجود این که یزد یک شهر سنتی است، اما تعداد مراکز خرید مدرن در آن کم نیست. انواع کالاهای معمول را می توانید در یکی از مجتمع های تجاری آریا، الماس، شقایق، شهاب، ستاره و علاء الدین بیابید و تهیه کنید. از میان بازارهای سنتی یزد نیز می توان بازار قدیمی یزد و بازار کویتی ها را نام برد.

سوغات یزد

در سفر به یزد از سوغاتی های خوشمزه وصنایع دستی زیبای عروس کویر نمی توان گذشت. حتما لیستی از سوغات یزد را یادداشت نموده و آن را همراهتان داشته باشید تا چیزی از قلم نیندازید. باقلوای یزدی، قطاب یزد، پشمک یزدی، حلوا ارده اردکان، لوز، کیک یزدی، سوهان خانی، نقل و شیرینی حاج بادومی از سوغاتی های خوشمزه یزد هستند و یکی از یکی لذیذترند. یکی از پاتوق های محبوب توریستان در یزد برای خرید شیرینی، شیرینی فروشی حاج خلیفه رهبر است. صنایع دستی زیبا و معروف یزد نیز عبارتند از ترمه، سفال و سرامیک، چادرشب، شعربافی، دارایی بافی و زیلو. می توانید از صنایع دستی یزد نمونه ای به عنوان یادگاری از سفر خریداری کنید.

مراسم های سنتی یزد

یزد، قدمت و اصالت فرهنگی کهن دارد و آیین های سنتی و مذهبی متعددی که در ایام مختلف سال برگزار می شوند، گواهی بر این موضوع هستند. در استان یزد علاوه بر مسلمانان، اقلیت های مذهبی دیگری چون زرتشتیان زندگی می نمایند و آن ها هم آیین ها و سنت های خاص خود را دارند که از دوران ایران باستان باقیمانده و نسل به نسل محفوظ مانده است. از مراسم های سنتی یزد می توان کلوخ اندازان (انتها ماه شعبان و پیش از فرارسیدن ماه رمضان)، روضه قنبر (نوزدهم تا بیست و هفتم ماه رمضان)، فال کوزه (آخرین روزهای سال)، شاخ به شاخ (چند روز مانده به ماه محرم)، خنچه برون (قبل از عقد و عروسی)، مهرگان (ابتدای فصل تابستان و زمستان)، جشن سده (اول آبان تا 10 بهمن به مدت 100 روز)، کلوخک، علم گردانی (سوم محرم تا روز تاسوعا) و پنجه کوچک و پنجه عظیم (ده روز مانده به آغاز نوروز) را نام برد. هر کدام از این مراسم های سنتی داستان های جالب و زیبایی دارند و شرکت در آن ها تجربه به یادماندنی خواهد بود.

اطلاعات کلی یزد

کد یزد : 35

فاصله از تهران : 631 کیلومتر

مدت زمان سفر هوایی از تهران : 1 ساعت و 7 دقیقه

مدت زمان سفر با قطار تندرو از تهران : 6 ساعت

مدت زمان سفر زمینی از تهران : 6 ساعت و 33 دقیقه

(در جهت زمینی از طریق اتوبوس از تهران به سمت قم، کاشان و یزد حرکت می شود.)

بیمارستان ها و مراکز درمانی یزد

در صورت خرید بلیط هواپیما ارزان و سفر به یزد به خاطر داشته باشید، حتما دفترچه بهداشتی و درمانی همراهتان باشد تا در صورت وقوع هرگونه حادثه و یا مشکل سلامتی و بیماری بتوانید به یکی از بیمارستان ها و مراکز درمانی یزد مراجعه کنید.

1. کلینیک ویژه امام علی (ع) یزد

آدرس: یزد، بلوار نواب صفوی، کلینیک امام علی (ع)

شماره تلفن:3536301703

2. بیمارستان شهید رهنمون یزد

آدرس: یزد، خیابان فرخی، بیمارستان شهید رهنمون

شماره تلفن: 3536260001

3. بیمارستان مرتاض یزد

آدرس: یزد، خیابان کاشانی، بیمارستان مرتاض

شماره تلفن: 353824009 و 3538248001

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 6332

به "راهنمای سفر به یزد، صفر تا صد سفر یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به یزد، صفر تا صد سفر یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید