آبگوشت بزباش؛ غذای اصیل و خوشمزه که بی رقیب است!

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، آبگوشت بزباش یکی از انواع آبگوشت های سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی است که از نظر ظاهر و طعم به آبگوشت سنتی یا همان دیزی شباهتی ندارد.

آبگوشت بزباش؛ غذای اصیل و خوشمزه که بی رقیب است!

اصالت آبگوشت سنتی بزباش را به استان های همدان و خراسان نسبت می دهند و این آبگوشت با طعم و عطر بینظیری که دارد پای ثابت سفره شما می گردد.

مواد لازم

  • پیاز 1 عدد
  • لیمو عمانی 3 عدد
  • دنبه گوسفندی 50 گرم
  • گوشت آبگوشتی 450 گرم
  • سیب زمینی میانه 3 عدد
  • لوبیا سفید یا لوبیا قرمز 1 فنجان
  • مخلوط تره، جعفری و شنبلیله 200 گرم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان کافی

طرز تهیه:

برای تهیه آبگوشت بزباش ابتدا لوبیا سفید را در کاسه ای از آب می ریزیم و به مدت 5ساعت اجازه می دهیم تا در آب خیس بخورد و 2 بار آب آن را تعویض می کنیم.

در قابلمه ای که برای پخت آبگوشت بزباش انتخاب نموده ایم روی حرارت قرار می دهیم؛ و دنبه ها را در آن قرار می دهیم و صبر می کنیم تا آب گردد و بعد پیاز را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و به چهار قسمت تقسیم می کنیم و به دنبه اضافه می کنیم و با هم تفت می دهیم.

بعد گوشت را می افزاییم؛ و زردچوبه، فلفل سیاه و نمک روی مواد می پاشیم و گوشت را کمی تفت می دهیم و لوبیا سفید را در آبکشی می ریزیم و می شوییم و داخل قابلمه می ریزیم و با مواد مخلوط می کنیم و 7 الی 8 لیوان آب روی مواد آبگوشت می ریزیم.

پخت کامل حبوبات

درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب غذا به جوش بیاید و بعد حرارت را ملایم می کنیم تا گوشت و لوبیا سفید تقریبا به مدت 3 ساعت خوب مغز پخت گردد.

سپس لیمو عمانی ها را می شوییم و هسته های داخل آن را بیرون می آوریم؛ و در کاسه ای از آب قرار می دهیم تا تلخی آن از بین برود و سبزی ها را پاک می کنیم و می شوییم و در آبکشی قرار می دهیم تا آب آن ها کاملا خارج گردد و روی تخته آشپزخانه یا در میکسر سبزی ها را می ریزیم تا خرد شوند و آن وقت تابه ای را روی حرارت قرار می دهیم؛ و کمی روغن در آن می ریزیم و سبزی ها را در روغن تفت می دهیم تا آب آن ها کشیده گردد و کمی سرخ شوند و تابه را از روی حرارت بر می داریم کنار می گذاریم و پس از گذشت 3 ساعت به آبگوشت سر می زنیم و گوشت و لوبیا را تست می کنیم.

اگر پخته بودند سبزی را نیز اضافه می کنیم و لیمو عمانی ها را نیز آبکش می کنیم و به مواد می افزاییم و سیب زمینی ها را نیز پوست می گیریم و می شوییم و به چهار قسمت تقسیم می کنیم و داخل قابلمه قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا آبگوشت 30 دقیقه دیگر بپزد.

پس از گذشت پخت کامل تمام اجزای آبگوشت طعم آن را در آخر می چشیم و اگر نمک آن کم بود مجددا روی آبگوشت می ریزیم و 5 دقیقه بعد حرارت را خاموش می کنیم و این آبگوشت متفاوت و خوش مزه را در کاسه می ریزیم و با نان سنگک تازه نوش جان کنید.

منبع: وقت صبح

منبع: فرارو
انتشار: 18 مرداد 1402 بروزرسانی: 18 مرداد 1402 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 16594

به "آبگوشت بزباش؛ غذای اصیل و خوشمزه که بی رقیب است!" امتیاز دهید

1 کاربر به "آبگوشت بزباش؛ غذای اصیل و خوشمزه که بی رقیب است!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبگوشت بزباش؛ غذای اصیل و خوشمزه که بی رقیب است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید