2 روی سکه اقتصاد نشر، بسته های حمایتی کسب وکار ناشران را رونق می دهد

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، سرویس استان های خبرنگاران: انتشاراتی ها این روزها با چالش هایی روبرو هستند. از یک سو و افزایش هزینه فراوری کتاب و از سویی دیگر کاهش چشم گیر تقاضا نشر کتاب را بیش از هر زمان دیگری سخت نموده است.

2 روی سکه اقتصاد نشر، بسته های حمایتی کسب وکار ناشران را رونق می دهد

انتشارات این روزها در تأمین هزینه های خودشان مشکل دارند، در نتیجه به لحاظ مالی دچار مسائل عدیده ای شده اند. دولت ها در سال های اخیر برای حل مسائل ناشران سیاست تزریق مالی به وسیله تسهیلات بانکی را در پیش گرفته اند، که به عقیده کارشناسان مسائلشان را به صورت کامل رفع ننموده است.

تسهیلات همه چیز نیست

یک صاحب نظر مسائل مالی در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران گفت: اقتصاد نشر مانند هر اقتصاد فراوری محور دیگری دو روی سکه دارد که فراوری، فقط یک روی آن است.

امیر رضا میرقاسمی ادامه داد: تسهیلات بانکی فقط می تواند در زمینه فراوری به یک مجموعه انتشارات یاری کند اما تا این مجموعه نتواند فروش خوبی داشته باشند تسهیلات بانکی فایده ای نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر تسهیلات بانکی در برترین حالت می تواند به یک انتشارات یاری کند تا فراوری خود را به لحاظ کیفی و کمی توسعه بخشد اما مشکل نشر مانند دیگر بخش های

نمی توان بدون فروش مناسب یک مجموعه فراوریی را مدیریت کنید

فراوریی در فروش و عرضه است.

فروش رکن مهمتر از فراوری

این کارشناس مالی درباره اهمیت فروش در بازار امروز نشر و شباهت های آن با دیگر بخش های فراوریی، گفت: شما نمی توانید بدون فروش مناسب یک مجموعه فراوریی را مدیریت کنید چرا که هزینه های شما باید به وسیله فروش و سود بازگردد.

میرقاسمی با بیان اینکه مجموعه های انتشاراتی امروز با کمبود متقاضی برای خرید روبرو هستند در نتیجه نمی توانند تراز مالی مناسبی را داشته باشند، اضافه کرد: ناترازی مالی مسئله ای است که بسیاری انتشارات ما با آن روبرو هستند.

وی بیان نمود: این موضوع سبب شده تا تسهیلات بانکی خودش به یک مشکل برای انتشارات تبدیل گردد به عبارت دیگر تسهیلات بانکی انتشارات مشکل دار را به انتشارات مشکل دار بدهکار تبدیل می نماید.

موانع فراوری در حوزه نشر

یک فعال بازار نشر نیز در این رابطه گفت: انتشارات روز به روز با مسائل عدیده مالی بیشتری روبرو می گردد.

الهه طبسی با اشاره به موانع فراوری در بخش انتشارات نیز گفت: بسیاری از انتشاراتی ها هستند که حتی هزینه های جاری، دفتر، نیروی انسانی و نشر کتاب های خود را نیز نمی توانند تأمین نمایند به خصوص این موضوع در استان ها بیشتر است.

وی اضافه کرد: این انتشارات در نتیجه مسائل مالی، یا با تعدیل نیرو یا با تعدیل تیراژ کتاب ها و یا با پدیده هایی مانند

یکی از مهمترین دلایل کاهش فروش کتاب هزینه انتشار بالای آن است

نشرهای تبلیغی روبرو شده اند در این شرایط تسهیلات بانکی می تواند بخشی از مشکل تأمین هزینه ها را کاهش دهد اما به تنهایی کارساز نیست.

بسته های حمایتی

این صاحب نظر مسائل نشر بیان نمود: دولت باید بسته حمایتی و ترکیبی را در مقابل انتشارات قرار بدهد چرا که تسهیلات زمانی می تواند فایده داشته باشد که شما بازار فروش مناسبی نیز داشته باشید.

طبسی گفت: برای مثال دولت می تواند یک بسته ترکیبی شامل یارانه کاغذ، تسهیلات بانکی، امکان برگزاری دوره ای نمایشگاه های کتاب، اعطای غرفه های رایگان به انتشارات با همراهی شهرداری ها در سطح شهرها در نظر گرفتن سهمیه برای انتشارات در چاپخانه های دولتی و ... به صنعت نشر کشور یاری کند.

بازار فروش کتاب

یک کتابفروش نیز در مصاحبه با خبرنگار ایبنا ضمن اشاره به کاهش تقاضای خرید کتاب نیز گفت: به وضوح مشتریان ما نسبت به یک دهه اخیر کاهش پیدا نموده است.

حسین رضوانی با بیان اینکه زمانی از کتاب های انتشارات مختلف برای ما محصولاتی می آمد تا بتوانیم آن را بفروشیم اما مدت ها است که دیگر انتشارات محدود به چند نشر خاص شده است، بیان نمود: تیراژ کتاب ها بسیر کاهش پیدا نموده است.

هزینه بالای انتشار

این کتابفروش ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل کاهش فروش کتاب هزینه انتشار بالای آن است هرچند اگر در قیاس با دیگر محصولات مثلاً

می توان با بسته های حمایتی به یاری انتشارات آمد تا حداقل قیمت کتاب از این بیشتر نگردد

گوشت بخواهیم قیمت کتاب را در پنج سال اخیر مقایسه کنیم خواهیم دید که کتاب رشد فراوانی به لحاظ قیمتی نداشته است.

رضوانی با بیان اینکه کتاب های زیر 100 هزار تومان کمتر در فروشگاه ها پیدا می گردد، تأکید کرد: همین مقدار هم هزینه های سنگین برای خانواده ها به شمار می آید.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر این است که امروز اولویت های خانواده ها تغییر پیدا نموده و کتاب شاید در 20 اولویت اول هم به نسبت خوراک پوشاک، حمل و نقل، مسکن، تحصیل و درمان و غیره نباشد و این متاسفانه تاثیر منفی خود را بر جای گذاشته است.

مشکل بازار نشر

در نهایت باید گفت مسائل انتشارات در صورتی می تواند حل گردد که به آن نگاه چند بعدی داشته باشیم طی دو دهه اخیر دولت ها در قبال فراوری در همه مقاطع تنها یک سیاست واحد و آن هم تزریق مالی به وسیله تسهیلات بانکی را در دستور کار خود قرار دادند.

از یک سو می توان با بسته های حمایتی به یاری انتشارات آمد تا حداقل قیمت کتاب از این بیشتر نگردد و از سوی دیگر باید شرایطی را فراهم کرد تا تقاضا برای خرید کتاب تقویت گردد چرا که وقتی کتاب از یک انتشاراتی به خوبی خریداری گردد چرخه و تراز مالی در آن انتشارات به درستی برقرار می گردد.

زمانی که مشتری مناسب برای یک انتشارات پیدا گردد ناخودآگاه هزینه های آن هم تأمین می گردد، حال باید دید دولت سیزدهم در ادامه طول عمر خود چه سیاستی را در قبال حمایت از اقتصاد نشر اتخاذ می نماید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 4 تیر 1402 بروزرسانی: 4 تیر 1402 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 16297

به "2 روی سکه اقتصاد نشر، بسته های حمایتی کسب وکار ناشران را رونق می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 روی سکه اقتصاد نشر، بسته های حمایتی کسب وکار ناشران را رونق می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید