گام های کوتاه برای جذب گردشگر خارجی

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، اگرچه لغو یک طرفه ویزای ایران با چین تصویب شد، اما به گفته کارشناسان این اتفاق در آینده به ضد تبلیغی برای ایران بدل خواهد شد و چندان کمی به جذب گردشگر خارجی نخواهد کرد.

گام های کوتاه برای جذب گردشگر خارجی

امیرپویان رفیعی شاد، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران به همشهری می گوید: چین حدود 80 میلیون گردشگر خروجی در سال دارد، اما لغو یک جانبه ویزا از سوی ایران برای اتباع و گردشگران چینی تمام ماجرا نیست، چون گردشگران ورودی به ایران گردشگران لحظه آخری نیستند که بلافاصله ترغیب به سفر شوند.

پیش تر سیاست دریافت ویزای فرودگاهی برای گردشگران خارجی ورودی به کشور به اجرا گذاشته شده که کشورهای دیگر را ترغیب به پیوستن به معاهدات دوجانبه برای لغو ویزا کرد.

امیرپویان رفیعی شاد می گوید: لغو ویزا با دیپلماسی در ارتباط است. مانند قراردادی که با ترکیه به صورت دوجانبه وجود داشت، بنابراین اگر بخواهیم سفر به ایران را تا آن حد سهل کنیم که از آن سوی بام بیفتیم، در شأن و جایگاه گردشگری ایران نیست.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران حتی با نقد سیاست تسهیل ویزا ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس ازجمله با عمان می گوید: در حالیکه کشورهای همسایه ایران و حاشیه خلیج فارس به راحتی می توانند به ایران سفر کنند، دریافت ویزای ورود به این کشورها برای ایران سخت است؛ در این شرایط لغو ویزا یکجانبه ایران می تواند تبدیل به ضد تبلیغ برای گردشگری ایران شود.

زیرساخت ها مهیا نیست

لغو ویزا ایران برای اتباع چین در شرایطی اجرا شده که هنوز زیرساخت های مورد نیاز برای جذب گردشگران آسیای جنوب شرقی ازجمله چین در ایران وجود ندارد. کمبود تورلیدر چینی زبان در ایران، یکی از کاستی های مهم گردشگری ایران برای فعالیت در بازار هدف گردشگری ایران در چین است. نبود رستوران های چینی و حتی تبلیغات به زبان چینی نیز از دیگر کاستی های موجود در این راستا است که به گفته حسن تقی زاده انصاری از فعالان صنعت گردشگری کشور باید پیش از لغو یکجانبه ویزا ورود به ایران برای اتباع چین برطرف می شد.

حسن تقی زاده انصاری به همشهری می گوید: تسهیل ویزا یکی از عوامل رونق گردشگری 2کشور ایران و چین است، اما همزمان باید شرایط جذب گردشگران چین، زیرساخت های مورد نیاز این بازار هدف و سلایق و علایقی که می تواند ترغیب کننده سفر چینی ها به ایران باشد در دستور کار قرار می گرفت.

به گفته او، تبلیغات در بازار چین، برطرف کردن نیازهای غذایی گردشگران چینی، اطلاع رسانی مناسب، داشتن راهنمای مجرب و اجرای برنامه های فرهنگی - هنری جذاب و مورد نیاز گردشگران چینی در ایران پیش زمینه هایی است که پیش از لغو ویزا با چین باید در دستور کار قرار می گرفت.

انصاری اگرچه لغو ویزا یکجانبه ایران با چین را در جذب گردشگران چینی به کشور مؤثر می داند، اما در آسیب شناسی این اقدام می گوید: گردشگران چینی بعد از یک بار سفر به ایران یا دیگر کشورها بار دیگر بازمی گردند و خدمات غیررسمی در اختیار هموطنان خود در کشورهای مقصد قرار می دهند. ساختمان ها و امکانات مختلف را خارج از ظرفیت های گردشگری کشور برای چینی ها فراهم می کنند که اگر فکری نشود، ظرفیت های اقامتی کشور بی بهره می ماند.

او با تأکید بر اینکه اگر بتوان به جای کالاهای چینی، گردشگران چینی را وارد کشور کرد، تأثیر زیادی بر اقتصاد کشور خواهد داشت، افزود: برداشتن ویزا شرط کافی برای رونق گردشگری ایران نیست. همانطور که ایران با برخی کشورهای همسایه لغو ویزا کرد اما تأثیری در جذب گردشگر به کشور نداشت.

احتمال شکل گیری محله چینی ها در ایران

علی اشرف واقفی پور از فعالان صنعت گردشگری در راستا ایران و چین است که از سال ها پیش پیگیر ورود گردشگران چینی به ایران بود. او در ارتباط با لغو ویزا ایران برای چینی ها می گوید: بهتر بود اگر ویزای ایران برای چینی ها برداشته شود، چین هم اقدام متقابل انجام می داد. او به همشهری گفت: گردشگران چینی برای دریافت ویزای ایران در کشورشان مشکل داشتند و مجبور می شدند ویزای دست دوم یا سوم بگیرند. واسطه هایی بودند که در کار صدور ویزا برای چینی ها دخالت و پروسه دریافت ویزا را برای آن ها مشکل و هزینه بر می کردند. او در آسیب شناسی لغو یک جانبه ویزای ورود چینی ها به ایران می گوید: هر جا پای چینی ها باز شود، شاهد شکل گیری محلات چینی هستیم و آن ها به تدریج خود را از خدمات گردشگری کشور میزبان بی نیاز می کنند که ممکن است این اتفاق در ایران تکرار شود.

منبع: همشهری

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همگردی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 674

به "گام های کوتاه برای جذب گردشگر خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام های کوتاه برای جذب گردشگر خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید