کشف نانوذراتی که موجب بهبود حس بویایی میشود

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، پژوهشگران نانوذراتی از جنس فلز روی را در بخش گیرنده های بویایی بینی کشف کردند که می تواند به درک بهتر بو یاری کند.

کشف نانوذراتی که موجب بهبود حس بویایی میشود

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه اوبرن اولین نانوذرات فلزی که به طور طبیعی در بدن حیوانات وجود دارند را کشف کرد. این نانوذرات از جنس روی (Zn) بوده که به طور خاص در سلول های بینی وجود دارد که این امر ممکن است در بازیابی یا تقویت حس بویایی حیوان یا شخص تأثیرگذار باشد.

ویتالی ودیانوی، استاد فیزیولوژی کالج داروی دامپزشکی می گوید: دانشمندان از مدت ها قبل می دانستند که بافت حیوانی دارای مواد معدنی در حالت یونی و متصل به اتم است، اما هیچ کس نمی دانست که نانوذرات فلزی به طور طبیعی در بدن حیوانات وجود دارد. این اولین بار است که حالت سوم فلز در بدن مشاهده می گردد.

اهمیت این یافته آن است که نانوذرات فلزی الکترون های بیشتری را به واکنش ها داده و یا از آن ها دریافت می نمایند. نانوذرات ساختار هایی هستند که از تعداد زیادی اتم تشکیل شده اند، در حالی که یون ها اتم های دارای بار الکتریکی هستند که در اثر از دست دادن یا افزایش یک یا چند الکترون ایجاد می شوند.

وودیانوی می گوید: بعضی دانشمندان تصور می نمایند که الکترون حس بویایی را تحریک می نماید. بنابراین، نانوذرات فلزی، که با الکترون های زیادی تعامل دارند، از نظر واکنش های آنزیمی بویایی نسبت به یون های فلزی رجحان دارند.

این تحقیق با استفاده از موش های آزمایشگاهی به عنوان مدل حیوانی صورت گرفته است که در آن نانوذرات روی در مژک های عصبی بویایی، بخشی از یک سلول عصبی حاوی گیرنده های بویایی، کشف شد. تا قبل از این تحقیق، فلز روی در بدن تنها در حالت یونی یا به صورت اتصالی مشاهده شده بود.

وی می افزاید: همچنین این اولین تحقیقی است که نشان می دهد فلز روی در مژک ها حضور دارد. آنچه که ما یافتیم یک اتم نیست، بلکه نانوذرات با 50 تا چند صد اتم فلزی است. ما ثابت کردیم روی به طور طبیعی در بدن حیوانات وجود دارد که به اعتقاد ما شامل انسان نیز می گردد.

تا پیش از این تصور می شد روی در بدن فقط به عنوان یون یا اتم های متصل به ساختار ها وجود دارد که حاصل غذا یا مکمل های ویتامینی است. بدون وجود روی در بدن، یک حیوان یا فرد حس بویایی را از دست می دهد.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 6348

به "کشف نانوذراتی که موجب بهبود حس بویایی میشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف نانوذراتی که موجب بهبود حس بویایی میشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید