کاهش 69 روزه فرآیند آغاز کسب وکار

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، بهبود محیط کسب وکار همیشه یکی از دغدغه ها و اولویت های بخش خصوصی بوده است. اتاق ایران در راستای تحقق این هدف سلسله نشست هایی را با سازمان های مختلف ترتیب داده و کوشش نموده با نگاه به نقاط ضعف موجود در سیستم اداری کشور و بروکراسی های پیچیده که همیشه مانعی در برابر صنعتگران و سرمایه گذاران بوده اند، برای رفع کردن آنها قدم بردارد.

کاهش 69 روزه فرآیند آغاز کسب وکار

از جمله اقدامات اتاق ایران در این رابطه این بود که از سال 96 تا به امروز شرایط شاخص های مربوط به گزارش Doing Business را با همکاری پنج اتاق زیرمجموعه خود آنالیز و نتایج حاصل از این گزارش ها را به دستگاه های اجرایی ذی ربط ارائه کرد. در همان سال اتاق تبریز مطالعه ای درباره شرایط ایران در شاخص آغاز کسب وکار انجام داد و راهکارهای پیشنهادی برای بهبود رتبه ایران در این شاخص را ارائه داد.

بر اساس گزارش بانک بین المللی بازسازی و توسعه (IBRD) که از نهادهای اصلی وابسته به بانک دنیای است، ایران در گزارش دنیای سهولت کسب وکار 2020 - که بر اساس اطلاعات امسال میلادی تنظیم و منتشر شده- با کسب 58.5 امتیاز از 100 امتیاز ممکن در میان 190 کشور در رتبه 127 دنیا قرار گرفته است؛ رتبه ای که اگرچه چندان قابل قبول به نظر نمی رسد اما بهبود یک پله ای آن را در شرایطی که اقتصاد ایران زیر فشار تحریم های یک جانبه آمریکا و چالش های ناشی از شیوع بیماری کروناست، می توان نکته امیدوارکننده ای قلمداد کرد.

شاخص سهولت کسب وکار از 10 زیرشاخص شامل آغاز کسب وکار، شرایط صدور مجوز ساخت، دسترسی به برق، ثبت مالکیت، اخذ اعتبار، حمایت از سرمایه گذاران اقلیت، پرداخت مالیات، تجارت برون مرزی، اجرای قراردادها و رسیدگی به ورشکستگی و پرداخت دیون تشکیل شده است که امتیاز کشورها در هر یک از این زیرشاخص ها با توجه به فاصله آنها از سطح ایده آل (امتیاز 100) محاسبه شده و در رتبه بندی نهایی به صورت ترکیبی لحاظ می گردد.

ایران در زیرشاخص ثبت مالکیت بهتر از سایر زیرشاخص ها عمل نموده و رتبه 70 دنیا را در بین 190 کشور در این زیرشاخص به خود اختصاص داده است. در زیرشاخص های شرایط صدور مجوز ساخت و اجرای قراردادها نیز رتبه ایران به ترتیب 73 و 90 بوده است؛ اما در سایر زیرشاخص ها رتبه ایران سه رقمی بوده است.

بدترین عملکرد ایران نیز مربوط به زیرشاخص آغاز کسب وکار می گردد که ایران در این زیرشاخص رتبه بسیار نازل 178 را کسب نموده است.

در سال 99 وزارت اقتصاد و دارایی که از جمله متولیان در بهبود شاخص آغاز کسب وکار به شمار می آید با راه اندازی پنجره واحد آغاز کسب وکار در اتاق تهران که دهم خردادماه امسال رخ داد، پیش بینی کرد این اقدام بتواند فرآیند آغاز کسب وکار در ایران را از 72.5 روز به 3 روز کاهش دهد و شرایط رتبه ای ایران را بهبود ببخشد.

بعد از تهران شاهد راه اندازی آن در اتاق دیگر شهرها از جمله اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز نیز بودیم. حال بر اساس برآوردهای وزارت اقتصاد، پیش بینی مورد انتظار محقق شده و کل فرآیند موردنظر در 3 روز انجام می گردد و امروز دژپسند از آن به عنوان یکی از دستاوردهای مهم وزارت اقتصاد یاد می نماید.

وزارت امور مالی و دارایی در آخرین گزارش عملکرد خود که مربوط به بازه زمانی یک ساله شهریور 98 تا مرداد 99 است، مهم ترین دستاوردهای خود را تشریح نموده و در آن یکی از اقدامات مهم را راه اندازی پنجره واحد فیزیکی آغاز کسب وکار در تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز عنوان نموده که منجر به کاهش 69 روزه فرآیند آغاز کسب وکار از 72 روز به 3 روز شده است. با این تغییرات، احتمال می رود که در صورت تغییرات اندک سایر کشورها در این زیرشاخص، رتبه ایران کمی بهبود پیدا کند.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 6169

به "کاهش 69 روزه فرآیند آغاز کسب وکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 69 روزه فرآیند آغاز کسب وکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید