کاریکاتور دولت از مسکن مهر ، اقدام ملی؛ به نام مردم به کام انبوه سازان

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، در شرایطی که اولویت سنجی وزارت راه و شهرسازی در جهت شروع فرآیند ثبت نام طرح اقدام ملی، برمبنای آمار های دقیق است، اما شیوۀ ساخت اتحاذی این وزارت خانه ممکن است، منجر به محقق نشدن اهداف طرح اقدام ملی گردد.

کاریکاتور دولت از مسکن مهر ، اقدام ملی؛ به نام مردم به کام انبوه سازان

گروه مالی خبرنگاران - کیومرث جهانگیری؛ چندی پیش محمود محمودزاده سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با یادآوری اینکه ثبت نام اولیه مسکن ملی در شهر کرمان برای تست سامانه در شهریور ماه انجام شد، اظهار کرد: تمام مسائل و نواقص موجود در سامانه برای ثبت نام رفع شده و نام نویسی از متقاضیان مسکن ملی در 10 استان کشور به ترتیب الویت از آبان ماه جاری آغاز و به مرور نیز استان های دیگر با فراهم شدن شرایط لازم در پروسه ثبت نام قرار می گیرند.

بنابر جزئیات مطرح شده از سوی منابع مطلع در وزارت راه و شهرسازی 3 استان قم، سیستان و بلوچستان و همدان گزینه هایی هستند که پس از اعلام آدرس سامانه ثبت نام در آن ها آغاز خواهد شد.

اولویت سنجی وزارت راه بر مبنای آمار های دقیق است

بر مبنای اظهارات سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، فرآینده ثبت نام و ساخت پروژه های طرح اقدام ملی مسکن، بر مبنای الویت صورت می پذیرد. به منظور تشریح الویت مد نظر وزارت راه و شهرسازی می بایست سری به آمار ارقام های مرتبط با مسکن در سرشماری سال 95 بزنیم. به همین منظور محمد عنایتی نجف آبادی کارشناس عمران، در بیان نحوه الویت بندی وزارت راه و شهرسازی در آغاز و ثبت نام طرح اقدام ملی، مطرح کرد: به نظر می رسد، مبنای مد نظر وزارت راه و شهرسازی برای آغاز فرآیند ثبت نام طرح اقدام ملی، تعداد خانوار هایی هستند که از نعمت مسکن محرومند.

این کارشناس عمران، با اشاره به سهم سیستان و بلوچستان در تعداد خانوار های بدون مسکن، اضافه نمود: بنا بر آمار بدست آمده از سرشماری سال 95، متاسفانه استان سیستان و بلوچستان با داشتن بیش از 190 هزار خانوار بدون مسکن از این لحاظ در کشور رکورد دار است.

محمد عنایتی نجف آبادی، در ارتباط با تصمیم وزارت راه و شهرسازی مبنی بر الویت بندی ثبت نام در پروژه های طرح اقدام ملی، گفت: استان های سیستان و بلوچستان و کرمان، صاحب بیشترین تعداد خانوار بدون مسکن در کشور هستند و اقدام وزارت راه و شهرسازی در آغاز ثبت نام طرح اقدام ملی با این دو استان، نکته ای مثبت تلقی می گردد.

پیشتر نیز محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در بیان نقاط قوت طرح اقدام ملی ضمن اشاره به این نکته که در طرح اقدام ملی، بدون برنامه ریزی و الویت سنجی واقعی ساخت و سازی انجام نمی گیرد، عنوان نموده بود: این امر یک نقطه تحولی در برنامه ریزی مسکن است تا همیشه بتوانیم بر اساس احتیاج واقعی حرکت کنیم.

مسکن مشارکتی، برنامه های وزارت راه را نقش برآب خواهد نمود

جزئیات مطرح شده از سوی متولیان طرح اقدام ملی در کشور، معین می نماید، الویت سنجی وزارت راه و شهرسازی برای این طرح، برمبنای جزئیات دقیق آماری است. این درحالیست که بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد مسکن، علی رغم برنامه ریزی دقیق وزارت راه، معتقدند، واحد های مسکونی ساخته شده در این طرح به دست اقشار هدف نخواهد رسید. به همین دلیل محمد حمید زاده، کارشناس حوزه اقتصاد مسکن، با اشاره به نقدها مطرح شده توسط کارشناسان در رابطه با طرح اقدام ملی، گفت: علی رغم الویت سنجی وزارت راه و شهرسازی، بیش از نیمی از واحد های طرح اقدام ملی اسیر یک روش ساخت غلط هستند که آینده این طرح را به خطر خواهد انداخت.

محمد حمید زاده، در شرح این روش غلط سخت مطرح کرد: این روش ساخت، مسکن مشارکتی نام دارد و بر مبنای شراکت بین وزارت راه و شهرسازی و انبوه سازان پایدار است. در حقیقت در این شیوۀ وزارت راه زمین راه در اختیار انبوه ساز قرار می دهد، انبوه ساز نیز عملیات ساخت را تکمیل می نماید، در سرانجام نیز بر مبنای آورده اولیه هر بخش، مالکیت واحد های ساخته شده بین، انبوه سازان و وزارت راه تقسیم خواهد شد.

این کارشناس مسکن در بیان ایرادات استفاده از شیوۀ مسکن مشارکتی، اضافه نمود: نکته منفی استفاده از مسکن مشارکتی در مالکیت انبوه سازان نهفته است. در حقیقت در این طرح سهم اعظمی از واحد های تکمیل شده تحت مالکیت انبوه ساز است و وزارت راه و شهرسازی توان هیچگونه نظارتی برای رساندن این واحد ها به مردم را نخواهد داشت.

وی، در سرانجام، ضمن تاکید بر لزوم تجدید نظر وزارت راه و شهرسازی در شیوۀ ساخت طرح اقدام ملی، گفت: مسکن مشارکتی این توان را دارد، تمامی برنامه های وزارت راه و شهرسازی در جهت صاحب خانه کردن خانوار های بدون مسکن و کم برخوردار را نقش برآب کند. در حقیقت وزرات راه وشهرسازی در جهت تحقق اهداف خود در این طرح، می بایست شیوه های پیروز فراوری انبوه مسکن را جایگزین مسکن مشارکتی کند.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 1502

به "کاریکاتور دولت از مسکن مهر ، اقدام ملی؛ به نام مردم به کام انبوه سازان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاریکاتور دولت از مسکن مهر ، اقدام ملی؛ به نام مردم به کام انبوه سازان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید