کاربافی در شهرستان اشکذر احیا شد

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، سیدمحمد جعفر میرجلیلی گفت: احیای صنعت کاربافی که از صنایع دستی سنتی مربوط به دوران تیموری بوده و نمونه دارهای قدیمی آن در شهرستان اشکذر نشان از قدمت 150 ساله این صنعت دارد، با هزینه کرد اعتبارات آموزش صنایع دستی اشکذر به ثمر نشست.

کاربافی در شهرستان اشکذر احیا شد

وی مطرح کرد: کاربافی یکی از صنایع نساجی سنتی است که قدمت آن به دوران تیموریان و قرن نهم هجری باز می گردد و پارچه های کارباف، با دارهای ساده ساخته شده از چوب و نی بافته شده است.

میرجلیلی اعلام کرد: این دارها بر روی چاله ای به عمق 70 سانتیمتر برپا می گردد که اغلب در صفه، ایوان و یا اتاق نشیمن مستقر می گردد.

وی اعلام کرد: بافنده این هنر دستی برای بافت، پشت چاله می نشیند و با ابزار داخل آن کار می نماید به همین دلیل به آن کار چاله نیز می گویند.

میرجلیلی یادآور شد: چرخ های پنبه ریسی و ماسوره پرکنی از جمله دستگاه های جانبی است که هر کارباف در کنار دار کاربافی خود دارد.

وی افزود: رونق کاربافی در گذشته به حدی بود که در هر خانه ای حداقل یک یا دو چاله کاربافی وجود داشت و محصولات این هنر دستی به سایر شهرهای کشور صادر می شد اما متاسفانه در طول دهه های اخیر به دلیل ورود ماشین های بافت پارچه به منطقه و جایگزین شدن تولیدات آن، کاربافی رونق بازار خود را از دست داده بود که به همت معاونت صنایع دستی و نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان اشکذر و با جلسات متعدد و تشویق علاقمندان به این صنعت و فعالان عرصه صنایع دستی پس از 35 سال صنعت کاربافی در این شهرستان رونق گرفت.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر توضیح داد: با تشویق کاربافان و اعطای وام به آنها با همکاری و تفاهمنامه ای که با صندوق کارآفرینی امید منعقد شده است، چاله کاری در چند خانه قدیمی روستای شمسی دایر شده است.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 2078

به "کاربافی در شهرستان اشکذر احیا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربافی در شهرستان اشکذر احیا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید