چگونه استرس را به انرژی مثبت تبدیل کنیم؟

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، چگونه استرس را به انرژی مثبت تبدیل کنیم؟ تحقیقی که توسط تیمی از عصب شناسان انجام گرفت، نشان می دهد که شناسایی یک موقعیت اضطراب آور می تواند مغز را از حالت مضطرب به حالتی فعال و پویا منتقل سازد. استرس به خودی خود از میان نمی رود. به جای این که از استرس فرار کنید، آن را شناسایی نموده و با قدرت با آن مقابله کنید تا قدرتش را محدود سازید.

چگونه استرس را به انرژی مثبت تبدیل کنیم؟

خبرنگاران| استرس از آنچه فکر می کنید، بدتر و مخرب تر است! در زندگی امروزی، افراد درگیر استرس فیزیکی، تنش ها و فشار های عصبی می شوند. چرا که دنیای مدرن هر روز در حال تغییر و تحول است و این دگرگونی ها موجب افزایش استرس و تنش در هر فرد می گردد.

به گزارش خبرنگاران، از آنجایی که عوارض استرس و فشار عصبی تاثیر نامطلوبی روی تمام جنبه های مختلف زندگی هر شخص ایجاد می نماید، احتیاج است که فرد بتواند انواع استرس به ترتیب شدت را بشناسد و متوجه گردد که علت استرس چیست تا بتواند به مدیریت استرس بپردازد. تمامی این اتفاقات در گروی این است که شخص قادر باشد علائم و نشانه های استرس مثبت یا منفی را تشخیص دهد. تمامی این تمهیدات به درمان استرس و کنترل آن می انجامد.

برای تعریف استرس، تحقیقات بسیاری صورت گرفته و تئوری هایی بیان شده که بعضی پذیرفته شده و بعضی در دست آنالیز است.

استرس نوعی حالت روحی است که در زمانی در افراد ایجاد می گردد که برآورده کردن یک درخواست، از توانایی های شخصی و اجتماعی آن ها خارج باشد. به عبارت ساده تر حالتی است که در هنگامی که فکر می کنیم کنترل امور از دستمان خارج شده، احساس می کنیم.

بر اساس پژوهشی که کارن دویر (Karen Dwyer) و مارلینا دیویدسون (Marlina Davidson) در سال 2012 انجام دادند، ترس از صحبت کردن در جمع، یکی از عظیم ترین ترس های ما انسان هاست. اگر مانند بسیاری از افراد، سخنرانی در برابر جمعی از حاضرین بدترین کابوس شماست، احتمالا با نزدیک شدن به یک سخنرانی عمومی ترس شما را فرا خواهد گرفت.

در زندگی موقعیت های زیادی وجود دارد که به علت شرایط نامساعد عصبی نمی توانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. احساس اضطراب که شامل علائمی مانند ضربان قلب شدید، کوتاه شدن تنفس، عرق کردن و سرگیجه است؛ در چنین شرایطی کاملا طبیعی خواهد بود.

خوشبختانه با کمی تمرین و با استفاده از تکنیکی که تمرکز کردن نامیده می گردد، شما می توانید این انرژی عصبی را تبدیل به تمرکز مثبت بکنید.

تمرکز کردن یک تکنیک تجسم قدیمی است که در آیکیدو (هنر دفاع رزمی ژاپنی به معنی هماهنگی روحی) بسیار رایج است. این تکنیک به شما می آموزد که بر روی اینجا و اکنون خود تمرکز داشته باشید و انرژی خود را صرف توجه به بیرون و افکار منفی نکنید. همچنین به شما یاری می نماید در شرایطی پایدار و راسخ باقی بمانید.

آیکیدو ذهن شما را آموزش می دهد تا با استفاده از مفهوم ki (که به معنی روح، نیروی درونی و انرژی طبیعی بدن است) کنترل واکنش های بدن را در دست بگیرد. آیکیدو معتقد است تمام انرژی فیزیکی و روانی از جریان انرژی اطراف بدن به دست می آید. زمانی که شما عصبی هستید یا دچار استرس شده اید این انرژی از دست می رود. اما تمرکز کردن می تواند جهت انرژی منفی را در یک جهت سودمند تغییر دهد.

به زمانی فکر کنید که دچار استرس شده یا ترسیده بودید. چه واکنش فیزیکی ای تجربه کردید؟ ماهیچه های منقبض، تنفس سریع، دست های عرق نموده و ضربان قلب شدید واکنش های طبیعی به یک شرایط پراسترس هستند.

این تکنیک در میانه دهه هفتاد میلادی و با کوشش های یک روان شناس ورزشی، دکتر رابرت نیدفر (Dr Robert Nideffer) به عنوان یک ابزار افزایش انرژی تغییر کرد و در سال 1992 در کتاب Psyched to Win منتشر شد. همچنین در سال 2002 یک مربیِ سخنرانی، دکتر دان گرین (Dr Don Greene)، در کتاب Fight Your Fear and Win از این تکنیک دفاع کرد.

شما می توانید برای افزایش تمرکز و مدیریت استرس پیش از یک سخنرانی، نواختن موسیقی، امتحان، مصاحبه شغلی، مذاکره یا اتفاقات ورزشی از تکنیک تمرکز بهره ببرید. در واقع هر زمانی که احتیاج دارید در یک شرایط سخت، ذهن آزادی داشته باشید این تکنیک می تواند مفید باشد.

علاوه بر این، تمرکز می تواند در بیشتر موقعیت های روزمره زندگی مفید باشد. اگر ضروری است قبل از یک مکالمه سخت افکار خود را جمع کنید، یا اگر یک خبر بد را به دیگران بگویید از تکنیک تمرکز برای راهنمایی اعصاب بهره ببرید، به این ترتیب می توانید به راحتی، به شکلی مؤثر و با آرامش ارتباط برقرار کنید.

برای تمرکز کردن سه گام وجود دارد:

بر روی نفس عمیق کشیدن تمرکز کنید، از دیافراگم خود بهره ببرید تا ریه هایتان را پر از هوا کنید.

نکته:

اگر با تنفس عمیق آشنا نیستید، زمانی را برای تمرکز کامل بر روی نفس کشیدن صرف کنید و این تمرین را انجام دهید:

بر روی زمین یا یک جای راحت و مستحکم دراز بکشید. دست خود را بر روی شکم تان بگذارید و از راه بینی یک نفس عمیق بکشید. با استفاده از هوایی که به درون می کشید، دست تان را به بالا هل بدهید. سینه و شانه های شما نباید حرکت بنمایند، فقط شکم تان. سپس به آرامی هوا را از دهان تان خارج کنید.

به طور آگاهانه تنش را از بدن تان خارج کنید. در حالی که بدن تان را برای یافتن احساس تنش آنالیز می کنید، به نفس کشیدن آرام و عمیق ادامه بدهید. این کار را با انگشتان پایتان آغاز کنید و به سمت بالای بدن حرکت کنید. همچنان که پیش می روید، به تک تک عضلات تان توجه کنید. هر عضله ای را که احساس می کنید در تنش است منقبض و سپس آن را رها کنید.

مرکز گرانش بدن خود را پیدا کنید، در تکنیک تمرکز کردن، این نقطه حدود 5 سانتی متر پایین ناف در نظر گرفته می گردد. مرکز بدن خود را به خوبی بشناسید و به یاد داشته باشید که چه احساسی دارد. احتمالا با تمرکز کردن بر روی این قسمت از بدن تان احساس ثبات و پایداری خواهید کرد.

زمانی که احساس کردید دچار استرس شده اید، به مرکز بدن تان توجه کنید و به خودتان یادآوری کنید که تعادل و کنترل را در دست دارید. سپس حداقل برای پنچ بار دم و بازدم عمیق انجام دهید. همچنان بر روی مرکز تان تمرکز کنید و ثبات و پایداری را احساس کنید.

خاتمه انرژی را در جهتی که می خواهید به اهداف تان برسید راهنمایی کنید.

تصور کنید که تمام انرژی بدن شما به مرکزتان جریان پیدا می نماید. چیز هایی را تصور کنید که به شما برای این کار یاری کند برای مثال این انرژی را مانند یک توپ درخشان، یا یک بالن در نظر بگیرید. تصور کنید که تمام انرژی منفی تان را درون یک بالن گذاشته اید و آن را رها نموده اید. هنگام دم بگویید من اجازه می دهم… و هنگام بازدم بگویید …برود.

اگر انرژی را مانند یک توپ تصور می کنید، فرض کنید آن را به یک فاصله بسیار دور شوت نموده اید. اگر آن را مانند یک بالن می بینید، تصور کنید که بالای سر شما به هوا می رود. بگذارید هر چیزی که شما را دچار استرس می نماید، از شما دور گردد. تصور کنید که مرکز بدن تان با آرامش پر شده است.

در تنفس بعدی، به این فکر کنید که می خواهید چه چیزی به دست بیاورید و بر روی مثبت اندیشی و جملات مثبت تمرکز کنید. هنگامی که اجازه می دهید تنش از بدن تان خارج گردد از تصدیقاتی مانند این کار مال من است یا ارائه های من عالی است بهره ببرید. علاوه بر این باید واژه هایی مانند موفقیت یا اعتماد به نفس را با خودتان تکرار کنید.

برای اینکه بتوانید از تکنیک تمرکز کردن با اطمینان بهره ببرید احتیاج به کمی تمرین دارید. برای این کار ضروری است قبل از اینکه با یک موقعیت واقعا پراسترس روبه رو شوید، در این تکنیک مهارت کافی پیدا کنید. سعی کنید از این تکنیک در موقعیت هایی که مقدار کمی استرس به شما وارد می نمایند، بهره ببرید. برای مثال با چیزی که هر روز در سر کار تجربه می کنید.

روش دیگری که از طریق آن می توانید تمرکز کردن را تمرین کنید این است که بدن خود را در شرایط پر استرس قرار دهید و سپس سعی کنید خود را متمرکز کنید.

برای مثال نوازندگان، پیش از اجرا تمرکز کردن را تمرین می نمایند. برای اینکه خود را در شرایط استرس قرار دهند ممکن است تعداد زیادی پله را بالا و پایین بروند و سپس بالافاصله قطعات شان را تنها یا در مقابل دیگران بنوازند.

فعالیت بدنی به علت واکنش های فیزیکی ای که ایجاد می نماید، مانند افزایش ضربان قلب و کوتاه شدن نفس ها، روش بسیار خوبی برای شبیه سازی علائم استرس است.

این کار را انجام دهید سپس با توجه به مراحلی که گفته شد مرکز خود را پیدا کنید. به این ترتیب زمانی که واقعا دچار استرس می شوید، به خوبی می دانید که باید چه کار کنید.

زمانی که در تمرکز کردن مهارت کافی پیدا کردید، هر زمان که دچار استرس شدید و کنترل خود را از دست دادید؛ می توانید از آن به راحتی بهره ببرید. همچنین این تکنیک به شما می آموزد هنگامی که با شرایط سختی روبه رو شدید به غریزه تان اعتماد کنید.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: فرادید
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 7636

به "چگونه استرس را به انرژی مثبت تبدیل کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه استرس را به انرژی مثبت تبدیل کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید