همه چیز درباره برج کج پیزا؛ برج کجی که سال هاست راسخ است

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، بین بناهای دنیا کم نیستند برج هایی که کج ساخته شده اند؛ هر کدام هم جذابیت خود را دارند، اما بی شک یکی از محبوب ترین آن ها یا بهتر است بگوییم محبوب ترین آن ها برج کج پیزا است. برجی با ارتفاعی 55 متری که ساخت آن به 9 قرن پیش برمی شود.

همه چیز درباره برج کج پیزا؛ برج کجی که سال هاست راسخ است

این برج دیدنی مقصد گردشگران بسیاری است در طول سال است و به یکی از باشکوه ترین و زیباترین بناهای دیدنی ایتالیا مبدل شده است. اگر دوست دارید با سرگذشت پر فراز و نشیب این برج، علت کج بودن آن، معماری و حقایق جالبی که در خصوص آن وجود دارد بیشتر آشنا شوید، در ادامه با این مطلب از مجله خبرنگاران همراه باشید.

رزرو بلیط، هتل و تور در خبرنگاران

برج کج پیزا کجاست و ساعات فعالیت آن به چه شکل است؟

قبل از هر چیز بهتر است کمی در خصوص موقعیت مکانی برج صحبت کنیم و دقیقا ببینم این برج کجای ایتالیا قرار گرفته است.

برج کج پیزا در شهری به همین نام در ناحیه فلورانس ایتالیا قرار گرفته است. این برج در حدود 360 کیلومتری مرکز ایتالیا قرار داشته و حدود 4 ساعت با آنجا فاصله دارد. فعالیت برج از ساعت 10 صبح آغاز شده و درب های آن تا ساعت 5 بعدازظهر به روی عموم باز است. برای بازدید از این برج ضروری است بلیط ورودی تهیه نموده و برای اینکار حدود نیم ساعت فرصت دارید.

آدرس دقیق برج پیزا

Piazza del Duomo, 56126 Pisa PI, Italy

داستان ساخت برج پیزا

گفته می شود در سده 12 میلادی ثروت مندان و اشراف ایتالیا برای رقابت با یکدیگر، سرشناس ترین هنرمندان و معماران را به کار گرفته تا شاهکارهای معماری را خلق نموده و از این طریق با یکدیگر به رقابت بپردازند.

ایده ساخت برج کج پیزا هم تحت تاثیر همین جریانات شکل گرفته و در سده 12 میلادی مردم شهر پیزا تصمیم گرفتند کلیسای آن ها برجی داشته باشد که برج کلیسای سنت مارک وهم را تحت تاثیر قرار داده و با آن رقابت کند.

طولی نمی کشد که این تصمیم عملی شده و در تاریخ 9 آگوست 1173 استارت ساخت برج کج پیزا خورده شده است. ساخت برج تا 5 سال یعنی سال 1178 ادامه پیدا نموده و برج به طبقه سوم رسیده است. درست بعد از اینکه طبقه سوم تکمیل می شود، برج آغاز به کج شدن می نماید. از آن تاریخ به بعد ساخت برج متوقف شده و تا 100 سال بعد برج پیزا در طبقه سوم خود کج اما همچنان پایدار باقی می ماند.

اینجا احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که چرا برج پیزا کج است، پس قبل از ادامه داستان به جواب این سوال پرداخته و سپس ادامه داستان ساخت برج را خواهیم گفت.

چرا برج پیزا کج است؟

طبق گفته کارشناسان علت اصلی کج بودن برج پیزا به زمینی که روی آن برج را بنا نموده اند باز می شود. زمینی که برج کج پیزا روی آن قرار گرفته است از خاک ماسه ای اسفنجی تشکیل شده که ترکیبی از شن، خاک و رس آبرفتی حاوی 60 درصد آب است. به عبارت دیگر برج روی یک زمین باتلاقی بنا شده و همین موضوع باعث کج شدن آن شده است.

از سرگیری ساخت و ساز برج کج پیزا

بالاخره بعد از یک قرن توقف، ساخت برج در سال 1272 میلادی از سرگرفته می شود. در آن سال مهندسی ایتالیایی به نام جووانی دی سیمونه چرخ ساخت وساز برج را به جریان انداخته و 4 طبقه دیگر به آن اضافه می نماید. او در کوشش بود تا با بلندتر کردن طرف دیگر برج کجی آن را رفع کند، اما کوشش هایش بی حاصل بود و نهایتا به کجی بیشتر برج انجامید.

تقلاهای جووانی دی سیمونه 8 سال به طول انجامید و ساخت برج کج پیزا تا طبقه هفتم پیش رفت. در نهایت مجددا ساخت وساز برج متوقف شد و حدود دو دهه و نیم این وقفه طول کشید. البته اینبار نه به خاطر کجی برج، بلکه به خاطر نبرد ملوریا که طی آن مردمان پیزا از جنوایی ها شکست خوردند.

بعد از اتمام جنگ بالاخره در سال 1319 طبقه هفتم هم تکمیل شد و با تکمیل اتاقک ناقوس در سال 1372 میلادی کار ساخت برج به برج کج اما پایدار پیزا بعد از اینکه تکمیل شد، قریب به 4 و نیم قرن به حال خود رها شد، اما باز دستخوش تغییر شد. گویی کج شدن برج بر اثر دخالت انسان تمامی نداشت؛ انتها در سال 1838 میلادی یکی از مهندسین سرشناس ایتالیا به نام الساندرو دلا گراردستکا در نزدیکی پی برج گذرگاهی حفر کرد تا از این طریق مردم بتوانند معماری پایه های برج را از نزدیک دیدن نمایند، اما متاسفانه یا خوشبختانه برج از آنی که بود هم کج تر شد. اگر خوش بینانه به این اتفاق نگاه کنیم، باید گفت که اگر چنین گذرگاهی حفر نمی شد برج کج پیزا مجذوب کنندهیت کنونی خود را نداشت. از این جهت شاید بتوان این اتفاق را خوب ارزیابی کرد.

نکته جالبی که درباره برج کج پیزا وجود دارد این است که این برج در هر برهه زمانی در یک جهت کج شده است؛ به طوری که در سال های 1174 تا 1250 در جهت شمال، 1272 تا 1997 در جهت جنوب و از 1997 تا به امروز چیزی حدود 5 متر نسبت به سطح افق کج شده است. علت این موضوع را می توان به سادگی متوجه شد؛ سستی و نشست زمین زیر پی برج!

برج پیزا در جنگ جهانی دوم

بعد از اینکه برج آرام گرفت و دیگر خبری از کج شدن آن نبود، جنگ جهانی آغاز شد و هر لحظه خطر تخریب آن وجود داشت، چراکه سربازان آمریکایی وقتی به ایتالیا رسیدند دستور داشتند همه بناها را برای جلوگیری از پنهان شدند تک تیراندازهای دشمن تخریب نمایند. هیچ استثنایی برای این قانون وجود نداشت و ساختمان های زیادی به خاطر این دستور تخریب شدند.

بااین حال بخت با ایتالیا یار بود و قبل از تخریب برج کج پیزا آمریکایی ها کمی از قانون خود عقب نشینی نموده و تخریب بناهای تاریخی را از برنامه خود حذف کردند. البته ناگفته نماند این تنها علت تخریب نشدن برج پیزا نبود و استفاده نازی ها از این برج به اسم پست بازرسی هم علت دیگری بر حفظ برج در برابر تخریب بود.

خلاصه که انتها برج کج پیزا در جنگ جهانی دوم هم سالم ماند تا به اسم میراثی شگفت انگیز این روزها به محلی برای بازدید گردشگران تبدیل شود.

برج کج پیزا از نظر معماری

برج کج پیزا کاملا گرد و از سنگ های مرمر سفید ساخته شده است. همان طور که در داستان ساخت برج کج پیزا و مقدمه به آن اشاره شد، برج مجموعا با اتاقک ناقوس 8 طبقه دارد که روی هم رفته برج را به 55 متر فراتر از سطح زمین می برد.

قطر خارجی برج حدود 16 متر و قطر داخلی آن چیزی حدود 7 متر است. اختلاف داخل و خارج را هم دیوارهایی به قطر 4 متر پوشش می دهند. برج 7 ناقوس به سبک رومی دارد که به وسیله توماس آندره پیزانو طراحی شده و هرکدام نشان دهنده یک نت موسیقی هستند. این زنگ ها از سال 1262 تا سال 1721 به تدریج در اتاقک ناقوس برج قرار گرفته و هر کدام به دست یک طراح طراحی شده اند. سبک ترین ناقوس برج 300 کیلوگرم و سنگین ترین آن حدود 3620 کیلوگرم وزن دارد.

اسامی زنگ ها به ترتیب به توضیح زیر است:

  • زنگ یکمLassuna با وزن 3620 کیلوگرم
  • زنگ دوم Crocifisso با وزن 2462 کیلوگرم
  • زنگ سوم San Ranieriبا وزن 1448
  • زنگ چهارم La Terzaبا وزن 300 کیلوگرم
  • زنگ پنجم La Pasquereccia یا La Giustizia
  • با وزن 1014 کیلوگرم
  • زنگ ششم Vespruccioبا وزن 1000 کیلوگرم
  • زنگ هفتم Dal Pozzoبا وزن 652 کیلوگرم

آیا برج پیزا ایمن است؟

با دانستن سرگذشت برج کج پیزا این سوال در فکر هر کسی از جمله خود من که در حال نوشتن این مطلب هستم پیش می آید که آیا برج پیزا ایمن است؟ آیا برج به طور ناگهانی فرو نمی ریزد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که نه خیالتان راحت! می گویید چطور؟ جواب این سوال به مقاوم سازی برج کج پیزا در سال 1964 برمی شود. در آن موقع ایتالیا برای جلوگیری واژگون شدن برج درخواست یاری کرد، دولت قصد داشت تا برج به شکل کج به جای مانده اما خطری آن را تهدید نکند.

بالاخره خواسته ایتالیا عملی شد و تیمی از مهندسان و مورخان در آزور پرتغال گرد هم آمدند تا برای حل مشکل چاره اندیشی نمایند.

در اولین حرکت مهندسان تصمیم گرفتند تا یک وزنه تعادل از جنس سرب به وزن 800 تن به برج آویز نمایند. اما این راهکار تنها یک راهکار موقت بود و برای عملیات ایمنی سازی، برج و میدان کلیسای جامع از سال 1987 میلادی به مدت 14 سال به روی عموم و بازدیدنمایندگان بسته شد.

در این برهه زمانی تصمیم بر آن شد که قلاب هایی برای ثابت نگه داشتن برج درنظر گرفته شود و برج کج پیزا به یاری آن ها مقاوم پایدار و محکم سرجای خود بایستد.

قلاب های برج نصب و انتها در سال 2001 بازدید عمومی از برج پیزا آزاد شد. دیگر از آن تاریخ به بعد برج مقاوم و ایمن شد و رفتن به بالاترین نقطه آن به محبوب ترین فعالیت توریستی مبدل شد.

نکاتی جالب در خصوص برج کج پیزا

  • برج کج پیزا حدود 14700 تن وزن دارد و تعداد پله های آن 297 پله است.
  • ساخت بنا حدود دو قرن طول کشیده است.
  • قبل از آغاز بازسازی بنا در سال 1990 آغاز، برج با زاویه 5.5 درجه کج شده بود؛ پس از سرانجام عملیات بازسازی انحراف به 3.99 درجه رسید.
  • موقعی که داخل برج می روید به وضوح انحراف آن را حس نموده و ممکن است حتی سرگیجه هم بگیرید. چرا که برج شبیه یک منحنی به نظر می رسد.
  • براساس یک افسانه گالیلئو گالیله آزمایش هایش را در طبقات بالای این برج انجام داده است. او دو گلوله با جرم های متفاوت را از بالای این برج رها نموده تا این نظریه که سرعت سقوط اجسام از جرم شان مستقل است را ثابت کند.
  • طبق گفته مهندسان فرو رفتن برج کج پیزا از سال 2008 متوقف شده و تخمین زده شده است برج تا 2 قرن دیگر محکم و پایدار سر جای خود باقی خواهد ماند.
  • برج پیزا مجموعا 207 ستون دارد. همین موضوع باعث شده تا برج از دور شبیه یک کیک چند طبقه به نظر برسد.

برترین زمان بازدید از برج کج پیزا

آنچه از قلم جا ماند برترین زمان سفر به ایتالیا و بازدید از این برج است؛ در این باره باید گفت که محدودیتی وجود ندارد و هر وقت که دوست داشته باشید می توانید از این بنا بازدید کنید.

جمع بندی و سخن سرانجامی

در این مطلب سعی کردیم از سیر تا پیاز اطلاعات در خصوص برج پیزا و همه آنچه ضروری است درباره آن بدانید را برای شما بگوییم. دانستن فراز و نشیب هایی که این برج از گذشته تا به امروز داشته است، نه تنها مجذوب کننده و هیجان انگیز است بلکه شوق بازدید از آن را هم بیشتر خواهد نمود.

اگر به تازگی از برج کج پیزا بازدید نموده یا حقایق جالبی از آن می دانید، تجربیات و دانسته های خود را به وسیله بخش نظرات با ما و سایر کاربران مجله خبرنگاران درمیان بگذارید.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: علی بابا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 8925

به "همه چیز درباره برج کج پیزا؛ برج کجی که سال هاست راسخ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره برج کج پیزا؛ برج کجی که سال هاست راسخ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید