هابل جزئیات خیره کننده ای از سحابی پرده به نمایش گذاشت

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، تلسکوپ فضایی هابل تصویری تازه از سحابی پرده منتشر نموده است که جزئیات خیره کننده ای را از گازهای یونیزه این جرم آسمانی به نمایش می گذارد.

هابل جزئیات خیره کننده ای از سحابی پرده به نمایش گذاشت

این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا و آژانس فضایی اروپا گرفته شده، نمای تازه ای از سحابی پرده (Veil Nebula) را به نمایش می گذارد که پیش از این هم بارها توسط هابل شکار شده است. اما در این تصویر تکنیک های جدید پردازش به کار رفته که باعث شده جزئیات رشته های ظریف و نوارهای گاز یونیزه شده کاملا واضح باشند.

  • هابل پایکوبی امواج یک انفجار ابرنواختری را به تصویر کشید

برای ایجاد این تصویر رنگی، مشاهدات توسط دوربین میدان باز 3 (Wide Field Camera 3) هابل با 5 فیلتر مختلف انجام شد. روش های جدید پس پردازش جزئیات در این عکس، انتشار بیشتر از اکسیژن دو بار یونیزه را به رنگ آبی، و هیدروژن یونیزه و نیتروژن یونیزه را به رنگ قرمز نشان می دهد. برای دیدن تصویر بزرگ و تازه سحابی پرده اینجا کلیک کنید.

سحابی پرده با حدود 2100 سال نوری فاصله از زمین در صورت فلکی قو یا ماکیان (Cygnus) قرار گرفته و در مقیاس نجومی همسایه ای نسبتا نزدیک به شمار می رود.

هابل در این تصویر فقط بخشی از سحابی را به تصویر کشیده است. سحابی پرده قسمت قابل مشاهده حلقه ماکیان (Cygnus Loop) است. بقایای یک انفجار ابرنواختری که تقریبا 10 هزار سال پیش با مرگ یک ستاره بزرگ تشکیل شده است.

طی این فرآیند عمر ستاره ای که 20 برابر خورشید جرم داشته، با فعالیت سریع در جوانی به خاتمه رسیده و بنابراین در هنگام مرگ با یک انفجار بزرگ همراه بوده است. با وجود این رفتار شدید ستاره ای، موج های شوک و بقایای ابرنواختر، سحابی ظریف پرده را که یک صحنه زیبای نجومی است، شکل داده اند.

این سحابی در فهرست اجرام کالدول (Caldwell Catalog) هابل هم جای دارد. این فهرست مجموعه ای از اجرام نجومی تصویربرداری شده توسط هابل است که برای منجمان آماتور هم در آسمان شب قابل تشخیص است. بنابراین علاوه بر چشمان تیزبین تلسکوپ حرفه ای هابل، سحابی پرده در یک آسمان تاریک با یاری ابزارهای نجومی هم قابل رصد است.

عکس کاور: تصویر سحابی پرده با پردازش جدید از نگاه تلسکوپ فضایی هابل

Credit: ESA/Hubble & NASA, Z. Levay

منبع: Phys.Org

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 7757

به "هابل جزئیات خیره کننده ای از سحابی پرده به نمایش گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هابل جزئیات خیره کننده ای از سحابی پرده به نمایش گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید