ماست پروبیوتیک چیست و چه خواصی دارد؟

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، ماست پروبیوتیک از جدیدترین فرآورده های لبنی است که مواد معدنی و ویتامین های بیشتری از ماست معمولی دارد و با از بین بردن باکتری های بیماریزا، موجب تقویت سیستم ایمنی می گردد.

ماست پروبیوتیک چیست و چه خواصی دارد؟

خبرنگاران | سرویس سلامت - پروبیوتیک به ارگانیسم های زنده ای اطلاق می گردد که مصرف کافی و مناسب آن ها، باعث سلامتی میزبان می گردد و باکتری ها نیز جز آن ها هستند که با فراوری ویتامین ها و مولکول های مختلف، نقش مهمی در سلامتی بدن ایفا می نمایند.

ماست پروبوتیک چیست؟

ماست پروبیوتیک از جدیدترین فرآورده های لبنی به شمار می رود و نوعی از ماست بسیار غنی از مواد معدنی می باشد. با استفاده از این ماست علاوه بر مواد معدنی مفید ماست، باکتری های مفید و لازم بدن نیز تامین می گردد .

خواص ماست پروبیوتیک

  1. استفاده از این ماست، موجب تقویت سیسم ایمنی بدن می گردد.
  2. مصرف این ماست برای افرادی که کلسترول خون دارند مفید است.
  3. ماست های پروبیوتیک ارزش غذایی بالاتری نسبت به ماست های معمولی دارد.
  4. استفاده از این ماست از بروز بسیاری بیماری ها جلوگیری می نماید.
  5. استفاده از این ماست باکتری های بیماری زا را از بین برده و باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می گردد و به همین دلیل از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می نماید .
  6. انواع ویتامین های موجود در این ماست ویتامین A و C و ریبوفلاوین، تیامین، بیوتین، انسولین است که بسیار بیشتر از ماست معمولی است.

ماست معمولی یا ماست پروبیوتیک؟

گزارش شده است خواص موجود در این ماست، بیشتر از ماست معمولی است. همچنین این خواص باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می گردد، زیرا باکتری های مفید و فعال در این ماست به ندرت در مواد غذایی دیگر یافت می شوند .

از طرفی این باکتری ها می توانند اسید معده را تحمل نمایند و به روده برسند و در آنجا با باکتری های بیماری زا مبارزه نمایند که باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می گردد، بنابراین استفاده از این ماست از بیماری ها جلوگیری نموده و باکتری های مضر روده را از بین می برند و محل مناسبی برای رشد باکتری ایجاد می نمایند .

مدیر کل اداره نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان می نماید که پروبیوتیک به باکتری های فعال و زنده گفته می گردد که با مصرف آن ها، از بروز بیماری ها جلوگیری می گردد. پس در این صورت به تمامی باکتری ها نمی توان گفت مضر، و بر عکس برخی از باکتری ها برای بدن نیز مفید هستند . صد تریلیون باکتری زنده در روده وجود دارد که به عنوان فلور طبیعی بدن می باشند و برای سلامتی خوب، بد یا خنثی هستند .

از طرفی دیگر که پروبیوتیک باعث تغییر فلور میکروبی روده می گردد. تحقیقات زیادی که در اروپا و آمریکا اجرا شده است نشان می دهد که پروبیوتیک برای سلامتی انسان مفید است و این ماست، غنی شده است و ارزش آن از ماست معمولی بالاتر است و اسیدهای آمینه و چرب بدن را تامین می نماید .

آزمایشی که در انگلیس بر روی افراد سالخوره انجام شد، نشان داد که با مصرف این ماست، اسهال ناشی از مصرف دارو در این افراد بسیار کاهش یافته است. از عوامل مهمی که در کشور بیشترین میزان مرگ و میر گزارش شده است بیماری قلبی و عروقی است و خطر اصلی این بیماری هیپرکلسترولمی می باشد .

با تغییر در رژیم غذایی و استفاده از لبنات تخمیری و پروبیوتیک ها می توان تا حدی از این مرگ و میرها جلوگیری نمود. آزمایشاتی که بر روی این ماست اجرا شده نشان می دهد که این نوع ماست بر سطح کلسترول سرم افراد مبتلا به هیپرکلسترولمی تاثیر می گذارد .

همچنین استفاده از این ماست که دارای دو باکتری پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم لاکتیس در افراد مبتلا به هیپرکلسترولمی تاثیر مثبتی می گذارد .

آیا ماست پروبیوتیک برای بچه ها ضرر دارد؟

مستندات زیادی برای مفید بودن این ماست برای بچه ها وجود ندارد. پس می توان گفت مصرف این ماست برای بچه ها مضر نیست. نتایج آزمایشات اجرا شده نشان می دهد پروبیوتیک ها برای جلوگیری از اسهال در بچه ها مفید واقع شده اند .

مزیت های استفاده از محصولات پروبیوتیک

  • از رشد و فعالیت پاتوژن ها جلوگیری می نماید .
  • کلسترول خون را کاهش می هد .
  • مسائل مربوط به عدم لاکتوز را کاهش می دهد .
  • از بیماری های روده ای و سرطان جلوگیری می نماید .
  • افزایش سیستم ایمنی بدن نسبت به تحریکات خارجی
  • این ماست، ریز مغذی ها را فراوری می نماید .
  • دسترسی بیولوژیک به یون ها را افزایش می دهد .
  • برای حرکات کرمی شکل روده ای، مفید است.
  • اسید لاکتیک مورد احتیاج بدن را تامین می نماید .
  • ماندگاری محصولات غذایی را افزایش می دهد .
  • آنتی اکسیدان و ترکیبات ضدسرطان فراوری می نماید .
  • در کاهش پوکی استخوان موثر است.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: setare.com
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 7054

به "ماست پروبیوتیک چیست و چه خواصی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماست پروبیوتیک چیست و چه خواصی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید