لوله خرطومی، ویژگی ها و مزایای آن

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، لوله خرطومی از جمله پر مصرف ترین انواع لوله های برق است که به منظور برق کشی در انواع سازه ها به کار می رود. برق کشی یکی از امور ضروری در ساخت ساختمان است که اجرای آن باید بر اساس استاندارهای لازم ایمنی صورت گیرد. عدم توجه به اجرای اصولی و نکات ایمنی ممکن است منجر به بروز حادثه و پیامدهای ناگوار شود.

لوله خرطومی، ویژگی ها و مزایای آن

در نوشته های پیشین ما به معرفی انواع لوله برق به طور مختصر پرداخته شد. هم اکنون قصد داریم نوع دیگری از آن تحت عنوان لوله خرطومی را به شما معرفی نمائیم. با ما همراه باشید.

سیم های برق هادی هستند و جریان برق را از خود عبور می دهند، از این رو باید در پوشش های مناسب و عایق نگهداری شوند تا دچار آسیب و یا منجر به برق گرفتگی ساکنین نشوند. در صنعت لوله کشی برق ساختمان لوله های متعددی برای هدایت سیم های برق ساخته می شوند از جمله لوله فولادی گالوانیزه گرم، لوله فولادی گالوانیزه سرد، لوله پی وی سی، لوله پلی اتیلن و لوله پلی آمید که هر کدام قابلیت های منحصر بفرد خود را دارند.

در ساخت لوله خرطومی به عنوان پر مصرف ترین لوله های برق، از گرانول پی وی سی به همراه مواد دیگر استفاده می گردد. در تولید لوله خرطومی انواع استاندارهای لازم توسط تولیدنمایندگان این محصول رعایت می گردد، به همین دلیل این لوله ها از کیفیت بالایی برخوردار بوده و برای لوله کشی برق ساختمان استفاده می شوند.

پیمانکاران ساختمان و افرادی که در حوزه برق کشی مشغول به فعالیت هستند تا حد ممکن سعی می نمایند از تجهیزات و ابزارهای استاندارد و با کیفیت در پروژه های خود استفاده نمایند تا علاوه بر تامین ایمنی لازم برای ساختمان، عمر مفید آن را افزایش دهند. لوله های برق نقش بسیار مهمی در محافظت از سیم های برق ایفا نموده و آنها را در برابر عوامل مختلف و ضربه ایمن می نمایند.

لوله خرطومی یک جهت ایمن برای عبور کابل های برق در داخل و یا خارج از ساختمان فراهم می کند و دارای ویژگی های منحصر بفرد است. این نوع لوله در دو نوع معمولی و نسوز تولید و به بازار عرضه می گردد. لوله خرطومی معمولی داری سطحی خرطومی شکل و صیقلی است و به منظور عبور سیم های برق بر روی دیوار مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های لوله خرطومی

این نوع لوله از انعطاف بالایی برخوردار نیست و ممکن است هنگام استفاده در جهتهای دارای پیچ و خم شکسته گردد. برای استفاده از این نوع لوله باید احتیاط های لازم رعایت گردد. لوله خرطومی معمولی از ماده پلی آمید در رنگ های متفاوت ساخته می گردد. برخلاف لوله خرطومی نسوز، این لوله ها از مقاومت لازم در برابر حرارت و آتش برخوردار نیستند.

نمونه های نسوز از نظر ظاهر همانند لوله خرطومی معمولی است اما از انعطاف پذیری بسیار بالاتری برخوردار می باشد. روکش لوله های نسوز از جنس پی وی سی می باشد. مقاومت و استحکام این لوله ها در برابر آتش و حرارت بالا ایده آل است، از این رو در هنگام آتش سوزی آسیبی به سیم های برق وارد نمی گردد. این لوله نسوز و نشکن برای عبور کابل های برق بر روی دیوار سلاختمان یا در داخل آن استفاده می گردد.

این مدل لوله برق از جمله مصالح و تجهیزات ساختمانی هستند که به علت ویژگی های منحصر بفرد و مزایای ویژه جایگاه اساسی در صنعت لوله کشی برق ساختمان به خود اختصاص داده اند. این لوله ها منجر به صرفه جویی در اجرای پروژه ها و کاهش تلفات انسانی می شوند و به دلیل کیفیت بالا عمر طولانی در ساختمان خواهند داشت.

لوله خرطومی در سایزهای مختلف برای استفاده به شکل توکار و روکار استفاده می گردد و محافظ خوبی برای سیم های برق به شمار می آید. لوله هایی که با روکش PVC پوشیده شده اند قابل استفاده در محیط های بیرون ساختمان هستند زیرا مقاومت آنها در برابر عوامل محیطی بالاست و آسیبی به کابل های برق وارد نمی نمایند.

این لوله ها در بازار به لوله فلکسیبل نیز معروف است و در مقاطع متفاوت به شکل انبوه و یا جزئی در اختیار مشتریان قرار می گیرد. مقاومت و انعطاف پذیری این لوله ها آنها را به لوله هایی کاربردی تبدیل نموده که استفاده از آنها در مقایسه با سایر لوله ها آسان تر و از نظر اقتصادی نیز مقرون بصرفه تر می باشد.

مزایای لوله خرطومی

  • لوله های خرطومی از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند و بدنه آنها نرم است. این لوله ها را می توان به راحتی در پیچ و خم های دیوار بدون ترک خوردگی و شکستگی استفاده کرد.
  • وزن لوله خرطومی بسیار سبک است و بار اضافی بر ساختمان وارد نمی کند. علاوه بر آن لوله کشی برق ساختمان با این لوله بسیار سریع و آسان اجرا می گردد و پروژه در زمان کوتاهی به اتمام می رسد.
  • این لوله ها از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه هستند و خرید و نصب آنها هزینه بالایی در بر نخواهد داشت.
  • سطح داخلی لوله خرطومی صیقلی و صاف است و هیچ آسیبی به سیم های برق وارد نمی گردد.
  • لوله برق خرطومی در سایزها و قطرهای مختلف ساخته می گردد و مشتریان می توانند بر اساس نیاز خود اقدام به خرید آن نمایند.
  • این نوع لوله یک عایق ایده آل برای سیم های حاوی جریان الکتریکی است.
  • لوله های انعطاف پذیر خرطومی، کابل های برق را در برابر عواملی نظیر رطوبت، باران، گرد و غبار، مواد شیمیایی و … محافظت می نمایند.
  • لوله خرطومی نسوز یک لوله بسیار مناسب با مقاومت بالا در برابر خطر اتصال کابل های برق و یا آتش سوزی ناشی از آن است.
  • لوله خرطومی را می توان برای برق کشی منازل مسکونی، ساختمان های اداری، تجاری، تفریحی، صنعتی و … استفاده نمود.
  • این لوله از توانایی لازم برای محافظت از سیم های برق برخوردار است.

قیمت لوله خرطومی

قیمت لوله های خرطومی با توجه به جنس و کیفیت آن می تواند متفاوت باشد.

مدل لوله خرطومیقیمتتاریخ بروزرسانی
لوله خرطومی فلکسیبل روکش دار57000 ریال (به ازای هر متر طول)98/12/28
لوله خرطومی 16 میل طرح نسوز60000 ریال هر رول98/12/24
لوله خرطومی تابلویی15000 ریال (به ازای هر متر طول)98/11/30

کاربرد لوله خرطومی

لوله های خرطومی به طور گسترده در برق کشی انواع ساختمان برای عبور امن سیم های برق مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها برای نصب و راه اندازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی و سیم کشی تابلوهای برق کاربرد دارند. علاوه بر آن از آنها به منظور انتقال سیم های برق در آرگ ها و سقف کاذب نیز استفاده می گردد.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 2637

به "لوله خرطومی، ویژگی ها و مزایای آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوله خرطومی، ویژگی ها و مزایای آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید