طول بلندترین روز در منظومه شمسی با دقت بیشتری میزان گیری شد

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، مشاهدات رادیویی سیاره زهره، اطلاعات ارزشمند تازه ای درباره ویژگی های این سیاره از جمله طول دقیق روز و قطر هسته آن آشکار کرده است.

طول بلندترین روز در منظومه شمسی با دقت بیشتری میزان گیری شد

پیش از این کشف شده بود که سیاره زهره دارای بلندترین طول روز در منظومه شمسی است. یعنی زمانی که طول می کشد تا سیاره یک دور کامل حول محور خود بزند. اگرچه اختلاف هایی هم در تخمین های قبلی وجود داشت.

مطالعه اخیر که 29 آوریل (9 اردیبهشت) در نشریه Nature Astronomy منتشر شده، نشان می دهد که هر چرخش سیاره زهره به دور خودش 243.0226 روز زمینی طول می کشد و این یعنی یک روز ناهید بیشتر از یک سال آن که به مقدار 225 روز زمین است، طول می کشد.

این مطالعه همچنین کج شدن محور سیاره زهره و مقدار هسته آن را مقدار گرفته است و امکانی برای درک عمیق تر این جهان پر رمز و راز را که گاهی دوقلوی شیطانی زمین هم نامیده می شود، فراهم می کند.

پژوهشگران از سال 2006 تا 2020 میلادی (1385 تا 1399 خورشیدی) 21 بار از آنتن گلدستون (Goldstone Antenna) ناسا در صحرای موهاوی کالیفرنیا، امواج رادیویی را به سوی سیاره زهره فرستادند و پژواک آن را در رصدخانه های گلدستون و گرین بانک (Green Bank) مطالعه کردند که داده هایی دقیق درباره برخی از ویژگی های سیاره در اختیار دانشمندان قرار داده است.

جین-لوک مارگوت (Jean-Luc Margot) سرپرست این مطالعه و استاد علوم سیاره ای دانشگاه یوسی ال ای گفت: هر یک از مقدار گیری ها از طریق استفاده از زهره به نام یک گوی آینه ای بزرگ انجام شد. ما ناهید را با یک چراغ قوه غول پیکر، یعنی رادار گلدستون روشن کردیم و بازتاب هابازتاب امواج الکترومغناطیسی را هنگام رسیدن به سطح زمین مقدار گرفتیم.

او اضافه نمود: ناهید یک آزمایشگاه شگفت انگیز برای درک شکل گیری سیاره ها و تکامل آن هاست و یک میان بر برای این کار محسوب می شود. به احتمال زیاد میلیاردها سیاره شبیه به زهره در کهکشان وجود دارند.

داد های نو نشان می دهد که قطر هسته سیاره ناهید حدود 7000 کیلومتر و قابل مقایسه با هسته زمین است. برآورد قبلی برای هسته زهره بیشتر به جای داده های رصدی، بیشتر بر مدل سازی رایانه ای پایدار بود. به گفته مارگوت هسته ناهید تقریبا قاطعانه از آهن و نیکل تشکیل شده است، اگرچه تعیین نیست که جامد یا مذاب است.

زهره در محور خود تقریبا عمودی می چرخد و این یعنی برخلاف زمین که شیب محوری بیشتری است، فصل های قابل تشخیص ندارد. در این مطالعه شیب ناهید را حدود 2.64 درجه محاسبه شد، در حالی که شیب زمین حدود 23.5 درجه است.

زهره دومین سیاره از خورشید از نظر ساختار مشابه زمین اما کمی کوچکتر است و قطری حدود 12 هزار کیلومتر دارد. اما بر فراز این ساختار مشابه، جوی غلیظ و سمی قرار گرفته که بیشتر از کربن دی اکسید تشکیل شده و ابرهایی که باران سولفوریک اسید تولید می کنند. با اثر گلخانه ای شدید جو سیاره، دمای سطح به 471 درجه سانتی گراد می رسد، دمایی بسیار بالا که برای ذوب کردن سرب کافی است.

ناهید برخلاف جهت دیگر سیاره های منظومه شمسی به جز اورانوس، از شرق به غرب می چرخد. در یک اختلاف دیگر، چرخه روز و شب آن، یعنی زمان میان دو طلوع خورشید، در مقایسه با طول یک چرخش محوری، 117 روز زمینی طول می کشد، زیرا این سیاره در جهت مخالف راستا مداری خود به دور خورشید می چرخد.

سیاره زهره تا کنون کمتر از مریخ، دیگر همسایه سیاره ای کنار زمین و دیگر مقاصد منظومه شمسی مورد توجه علمی قرار گرفته است. اگرچه چندی پیش با شناسایی فسفین در جو زهره، نگاه ها به بیش از گذشته به سمت آن معطوف شد. مارگوت خاطرنشان کرد: من فکر نمی کنم که اگر داده های کافی داشته باشیم، درک ناهید نسبت به سیارات دیگر دشوارتر باشد. اما هم اکنون اطلاعات بسیار اندکی در مورد ناهید وجود دارد.

مارگوت اضافه نمود: طی 30 سال گذشته ناسا تقریبا هیچ مأموریتی به زهره نداشته اما چندین مأموریت به مریخ انجام داده است. به گفته او، یافته های نو درباره چگونگی چرخش ناهید، می تواند به هر گونه تلاش در آینده برای فرود بر این سیاره کمک کند. تلاش هایی که شاید نه آژانس های دولتی همچون ناسا، بلکه شرکت های خصوصی مانند راکت لب (Rocket Lab) پیشگام آن باشند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از روز و شب در سیاره زهره

Credit: World Atlas

منبع: NBC News

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 8834

به "طول بلندترین روز در منظومه شمسی با دقت بیشتری میزان گیری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طول بلندترین روز در منظومه شمسی با دقت بیشتری میزان گیری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید