ساماندهی کیوسک ها و دست فروشان در دستور کار شهرداری تهران

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، خبرنگاران آنلاین:مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران از قرارگیری ساماندهی کیوسک های مطبوعاتی و دست فروشان در دستور کار شهرداری تهران اطلاع داد.

ساماندهی کیوسک ها و دست فروشان در دستور کار شهرداری تهران

حمیدرضا تحصیلی در تشریح روند کار دبیرخانه کارگروه تخصصی ساماندهی مشاغل صنوف و فعالیت های شهری شهرداری های کشور به ویژه در حوزه ساماندهی دست فروشان گفت: این کارگروه 11 عضو شامل مدیران عامل سازمان های ساماندهی مشاغل شهری شهرداری های کشور و نماینده سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور است.

به گزارش ایسنا، تحصیلی اضافه نمود: این کارگروه تاکنون هفتمین جلسه خود را برگزار نموده و مباحثی در حوزه اصناف و مشاغل مزاحم را مورد آنالیز قرار داده است. در قانون شهرداری ها مصوب سال 1334 بندی در مورد ساماندهی مشاغل مزاحم وجود دارد که این وظیفه را بر عهده شهرداری های کشور قرار داده و بر همین اساس آیین نامه اجرایی در همین حوزه توسط این کارگروه ملی تدوین و برای طی مراحل قانونی تقدیم وزارت کشور شد.

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر ادامه داد: این آیین نامه به پیشنهاد وزارت کشور در دی ماه سال 1396 به تصویب هیئت وزیران رسید. در دستورالعمل اجرایی این آیین نامه کارگروه ملی و محلی پیشنهاد داده شده است که در کارگروه ملی حضور همه دستگاه های ملی از جمله نماینده شهرداری ها و در کارگروه محلی همه دستگاه های متناظر در سطح شهرستان، فرماندار تشکیل جلسه بدهند.

تحصیلی با اشاره به این که ساماندهی کیوسک های مطبوعاتی بر اساس این آیین نامه در دستور کار آینده واقع شده است، گفت: برابر قانون، احداث کیوسک جدید ممنوع است اما آن هایی که از قبل مشغول به کار بوده اند باید ساماندهی شوند. لذا ساماندهی کیوسک در دستور کار بعدی این کارگروه واقع شده است.

او اضافه نمود: یکی از موضوعات مهمی که در شهر تهران مورد توجه قرار گرفته و در کل کشور نیز باید به این موضوع توجه کرد، مقوله زیست شبانه است. بر همین اساس دبیرخانه کارگروه تخصصی ساماندهی مشاغل صنوف و فعالیت های شهری شهرداری های کشور با همکاری سایر دستگاه ها برای زیست شبانه مطالعاتی را انجام خواهد داد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر درباره موضوع دست فروشی و لزوم ساماندهی آن گفت: دست فروشی از دیرباز در ایران وجود داشته است اما امروز مصادیق متفاوتی از آن از جمله بساط گستری، دوره گردی و دست فروشی در لفظ عام همگی با عنوان دست فروشی قلمداد می شوند. این کار عمدتا در معابر انجام می گردد و مدیریت شهری برابر قانون وظیفه دارد از معابر نسبت به ساماندهی این افراد صیانت کند.

رئیس کارگروه تخصصی ساماندهی مشاغل صنوف و فعالیت های شهری شهرداری های کشور ادامه داد: قطعاً کوشش خواهیم کرد ساماندهی دست فروشان با رویکرد حمایتی اما در چارچوب قانون باشد. بر همین اساس در این کارگروه یکپارچگی و وحدت رویه ای در کل کشور برای تشخیص مصادیق دست فروشی و صنوف مزاحم تدوین و به تصویب رسید و امروز ضوابط آن از سوی وزارت کشور ابلاغ شده است؛ ابلاغی که در این حوزه بسیار راهگشا است و باعث شده وحدت رویه لازم شکل بگیرد.

تحصیلی ساماندهی دست فروشان در پایانه اتوبوسرانی میدان آزادی را الهام گرفته از همین ابلاغیه دانست و گفت: تشکیل بازارچه های نوروزی با هدف ساماندهی دست فروشان در چهارراه ولیعصر نیز یکی دیگر از اقداماتی است که الهام گرفته از همین آیین نامه بوده است و موجب شده تا موضوع سد معبر ساماندهی گردد.

او تأکید کرد: اصل موضوع دستفروشی مسئله ای ندارد اما زمانی مشکل ایجاد می گردد که معابر عمومی شهر اشغال می شوند. ضروری است ساماندهی دستفروشان به نحوی انجام گردد که ایجاد حق نگردد. اگر به صورت مداوم به آنها مکان هایی داده گردد مسائل بسیاری هم چون مهاجرت ها را به همراه خواهد داشت. برای حل این معضل زمین هایی به وسیله مناطق آماده شده است و به صورت گردشی در اختیار دستفروشان گذاشته می گردد .

تحصیلی ادامه داد: آنچه که در تهران در حوزه ساماندهی دستفروشان انجام داده است، در کارگروه تخصصی ساماندهی مشاغل صنوف و فعالیت های شهری شهرداری های کشور به عنوان یک تجربه به اشتراک گذاشته می گردد و این امر نه تنها برای ایام نوروز بلکه برای تمام ایام سال اجرایی خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا آیین نامه وزارت کشور ملاک عمل شهرداری تهران خواهد بود یا مصوبات شورای اسلامی شهر تهران، گفت: آیین نامه وزارت کشور اُولی است اما مصوبات برای شهر تهران نیز در این حوزه در صورت ابلاغ ، ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

به گزارش روابط عمومی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، تحصیلی تأکید کرد: شهرداری تهران در موضوع ساماندهی دست فروشان به هیچ عنوان نگاه درآمدزایی ندارد. بر اساس مصوبه شورای تامین افرادی که در حوزه دست فروشی فعالیت می نمایند، شناسایی شده اند. قطعاً با یاری و همکاری دستگاه های ذیربط در این حوزه، ساماندهی دست فروشان به خوبی اجرایی خواهد شد. لذا امیدواریم سال جاری شاهد غرق شدن معابر شهر توسط دست فروشان به ویژه در ایام پایانی سال نباشیم.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 351

به "ساماندهی کیوسک ها و دست فروشان در دستور کار شهرداری تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساماندهی کیوسک ها و دست فروشان در دستور کار شهرداری تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید