درباره بیماری پسوریازیس یا صدفک چه می دانید؟

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، پسوریازیس یا صدفک نوعی بیماری پوستی خود ایمنی است. منظور از خود ایمنی وقتی است که دستگاه ایمنی بدن شروع به فرستادن سیگنال های اشتباه می کند و چرخه رشد سلول های پوستی را به هم می ریزد. بیماری پسوریازیس پنج نوع اصلی پلاکی، خالدار، معکوس، پوسچولار و اریترودرمیک دارد که شایع ترین آن پسوریازیس پلاک گونه است. صدفک درمان قطعی ندارد، اما با داروهای زیادی می شود این بیماری را کنترل کرد. در این مقاله می خواهیم درباره پسوریازیس و این که افراد مبتلا به این بیماری باید چطور با آن رفتار کنند، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

درباره بیماری پسوریازیس یا صدفک چه می دانید؟

افراد مبتلا به پسوریازیس این سوال ممکن است برایشان پیش بیاید که آیا لبنیات سبب التهاب می شود یا اگر گلوتن از رژیم غذایی آن ها حذف شود، به درمان علائم پسوریازیس کمک می کند. گلوتن نوعی پروتئینی است که در دانه هایی مثل گندم، جو و چاودار یافت می شود. به گفته کلینیک مایو، بعضی از افراد مبتلا به پسوریازیس مزمن ممکن است به گلوتن حساس باشند. برای این افراد، رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است علائم پسوریازیس را بهبود بخشد. اگر به گلوتن اعتقاد دارید که یک عامل پسوریازیس است، با پزشک خود در مورد آزمایشات مربوط به بیماری سلیاک صحبت کنید که واکنش ایمنی به گلوتن است. همچنین از خوردن گلوتن با بررسی برچسب های مواد غذایی بر روی محصولات جلوگیری کنید تا مطمئن شوید که گلوتن ندارند. در کل براساس مطالعات و آمارهایی که این کلینیک روی افراد انجام داد متوجه شد که رژیم غذایی زیر علائم پسوریازیس را بهبود می بخشد. از جمله:

  • بدون گلوتن
  • کم کربوهیدرات با پروتئین بالا
  • گیاه خواری
  • ماهی
  • نوشیدن آب
  • میوه ها
  • سبزیجات

و در مقابل مصرف الکل، لبنیات، قند، گلوتن، گوجه فرنگی، غذاهای فرآوری شده و غذاهای تند می تواند علائم این بیماری را تشدید دهد.

نتایج هم چنین حاکی بر این بود که مصرف مکمل های زیر به کاهش التهاب و درمان نشانه های صدفک کمک می کند. از جمله:

  • روغن ماهی یا امگا 3
  • پروبیوتیک ها
  • کپسول زردچوبه
  • ویتامین های A، B، C، D و E

آیا رژیم غذایی بدون گلوتن به بیماری پسوریازیس کمکی می کند؟

همانطور که گفتیم ارتباط بین پسوریازیس و عدم تحمل گلوتن به طور کامل درک نشده است. بعضی تحقیقات نشان می دهد افرادی که دارای بیماری سلیاک هستند و حساسیت به پروتئین موجود در گندم، چاودار و جو دارند، ممکن است ریسک علائم پسوریازیس در آن ها بیشتر شود. بعضی تحقیقات هم می گویند مخمر نقش مهمی در بدتر شدن پسوریازیس دارد.

گلوتن چیست و چرا برای بعضی افراد مضر است؟

لبنیات پرچرب باعث التهاب می شود

صدفک نوعی بیماری التهابی است، بنابراین منطقی است که یک رژیم غذایی ضد التهاب ممکن است به کاهش علائم کمک کند. آیا لبنیات پرچرب باعث التهاب می شوند؟ بله. اگر مبتلا به این بیماری هستید سعی کنید از لبنیات کم چرب و اشباع نشده استفاده کنید.

گوشت قرمز نخورید

مثل لبنیات، گوشت قرمز چرب می تواند باعث التهاب شود. علاوه بر این مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. افراد مبتلا به پسوریازیس به خودی خود خطر ابتلا به بیماری های قلبی دارند که با مصرف گوشت قرمز ریسک ابتلا را بالاتر می برد.

ماهی و امگا 3 بخورید

تحقیقات نشان می دهد که اسید چرب امگا 3 (اسیدهای چرب ضروری موجود در بعضی از ماهی ها) باعث کاهش التهاب می شود. علاوه بر این، انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که حداقل دو بار در هفته برای محافظت در برابر بیماری های قلبی، ماهی بخورید.

آنتی اکسیدان ها را از قلم نیاندازید

منابع خوب آنتی اکسیدان ها عبارتند از میوه ها، سبزیجات، آجیل و دانه های کامل. مصرف آنتی اکسیدان ها لزوما برای درمان صدفک کاربرد ندارد، بلکه آن ها برای محافظت در برابر بیماری های قلبی و سرطان مفیدند که افراد مبتلا به بیماری پسوریازیس در معرض خطر بیشتری هستند.

مصرف ویتامین های A و D برای پوست مفید است

میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین A هستند که باعث تقویت پوست می شوند. منابع خوب ویتامین A عبارتند از هویج، انبه، گوجه فرنگی و هندوانه. ویتامین D، به عنوان ویتامین آفتاب شناخته شده است که از طریق قرار دریافت در معرض آفتاب تولید می شود و به درمان پسوریازیس کمک می کند. منابع ویتامین D شامل ماهی، قارچ و سبزیجات سبز برگ است.

رژیم غذایی متعادل داشته باشید

یکی از بدترین کارهایی که می توانید برای بیماری پسوریازیس انجام دهید، این است که رژیم غذایی متعادل و مملو از مواد مغذی داشته باشید. یک رژیم سفت و سخت نه تنها سودی برای شما ندارد بلکه می تواند آسیب رسان هم باشد. قبل از هر گونه رژیمی با پزشک معالج خود مشورت کنید. بهترین رژیم غذایی پسوریازیس یک رژیم کم چرب و غنی از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل است.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 414

به "درباره بیماری پسوریازیس یا صدفک چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره بیماری پسوریازیس یا صدفک چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید