درآمد رانندگان تاکسی در امارات 17 برابر ایران است

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، طبق آمارهای اتحادیه تاکسیرانی های شهری تعداد تاکسی های کل کشور 313 هزار دستگاه برآورده شده و ناوگان حمل ونقل به 120 هزار تاکسی دیگر نیاز دارد. اما میزان درآمد و مسائل معیشتی این قشر چنان است که احتمالا افراد زیادی مایل به انتخاب این شغل نباشند.

درآمد رانندگان تاکسی در امارات 17 برابر ایران است

این در حالی است که به گفته مرتضی ضامنی، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی تا مهر امسال تعداد تاکسی فرسوده به 192 هزار دستگاه و تا سال آینده به 242 هزار دستگاه می رسد که معادل 75 درصد ناوگان فعال فعلی کشور است.

اما چرا افراد کمتری تمایل به انتخاب این شغل دارند؟

مقایسه میزان حقوق رانندگان تاکسی

بررسی میزان درآمد رانندگان تاکسی نشان می دهد درآمد اغلب شاغلان این حوزه، معادل حداقل حقوق کارگران یعنی دو میلیون و 700 هزار تومان است. هر سال میزان کرایه تاکسی ها افزایش پیدا می کند اما این افزایش اصولا کمتر از میزان تورم و نهایتا 20 تا 25 درصد در هر جهت است و قیمت هر جهت از قبل مشخص و به رانندگان ابلاغ می شود.

امسال هم کرایه ها 25 درصد افزایش یافت اما چندین عامل سبب شده که درآمد تاکسیرانان امسال به حداقل ممکن برسد. کرونا یکی از مهم ترین این عوامل است. چرا که هم ترددهای شهری را به حداقل ممکن رسانده، هم سبب شده که مردم در سفرهای درون شهری استفاده از ماشین شخصی و یا تاکسی اینترنتی را به تاکسی های خطی و گردشی ترجیح دهند.

به موازات کاهش درآمد، هزینه ها هم افزایش یافته است. هزینه هایی مانند هزینه خرید و تعویض قطعات خودرو و لوازم یدکی که موجب شده میزان درآمد یک راننده تاکسی امسال نسبت به سال گذشته افزایش محسوسی نداشته باشد.

اما جز این درآمد رانندگان تاکسی در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا بسیار کمتر است. میزان حقوق پایه در کشور امارات 21 میلیون تومان است اما رانندگان این کشور ماهانه درآمد 48 میلیون تومانی دارند. در کشور عراق نیز شرایط از ایران بهتر است، یعنی در حالی که حداقل حقوق این کشور پنج میلیون تومان برآورد می شود یک راننده می تواند ماهانه 15 میلیون تومان درآمد داشته باشد.*

خطر جانی در شرایط کرونایی

در خاتمه آبان ماه، مدیر عامل اتحادیه تاکسی رانی های شهری کشور گفت که تا به امروز 1200 راننده تاکسی به کرونا مبتلا شده و از این تعداد 91 نفر فوت کرده اند.

درآمد پایین رانندگان در امسال موجب شد که سازمان تاکسیرانی اعلام کند که قرار است از رانندگان تاکسی حمایت کند و تسهیلات کرونایی برای آنها در نظر گرفته شود. اما در نهایت مشخص شد این تسهیلات وام دو میلیون تومانی قرض الحسنه است که از بین 25 هزار راننده متقاضی تنها به 15 هزار نفر آنها تعلق گرفته است.(ایرنا)

تاکسی های اینترنتی

اما درآمد کم و نداشتن بیمه پایه، تنها مشکل رانندگان تاکسی نیست. با آمدن تاکسی های آنلاین مثل اسنپ و تپسی، برخی از تاکسی داران مجبور شدند در یک یا چند شرکت تاکسی آنلاین ثبت نام کنند تا بتوانند از این طریق بخشی از هزینه های خود را پوشش دهند.

این شرکت ها کمیسیون خود را از کرایه ها برداشت می کنند و اغلب مسافران کرایه را به صورت آنلاین پرداخت می کنند که این پول به حساب شرکت می رود و بعد از چند روز به حساب راننده واریز می شود

از پاییز سال گذشته نیز پس از چند ماه مخالفت شرکت های تاکسی آنلاین با شهرداری برای پرداخت عوارض، در نهایت توافق کردند که عوارض را از مسافران بگیرند. این گروه از رانندگان تاکسی می گویند آنها نیز عوارض پرداخت می کنند.

*منبع میزان حقوق رانندگان در کشورهای عراق و امارات: salary expert

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 6300

به "درآمد رانندگان تاکسی در امارات 17 برابر ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درآمد رانندگان تاکسی در امارات 17 برابر ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید