جهش مراکز آموزش عالی غیردولتی در فرآیند آموزش های الکترونیکی

به گزارش وبلاگ تصویر و سرگرمی، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی نیز پا به پای دانشگاه های دولتی در روی آوری به آموزش های الکترونیکی در دوران تعطیلی آموزش های حضوری پیروز بوده اند.

جهش مراکز آموزش عالی غیردولتی در فرآیند آموزش های الکترونیکی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ تصویر و سرگرمی به نقل از وزارت علوم، فرزانه شمیرانی، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تشریح شرایط این گروه از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، جهت حرکت را رو به جلو و رضایت بخش تلقی کرد.

وی در پاسخ به این سوال که دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی در شرایط شیوع کرونا و توقف فعالیت های حضوری آموزشی چه شرایطی پیدا کردند؟ توضیح داد: مجموعه آموزش عالی کشور در نیمسال دوم تحصیلی 98-99 در پی شیوع بیماری کووید -19 با توقف فعالیت های حضوری روبرو شد و دانشگاه های غیردولتی نیز از این شرایط مستثنی نبودند. در نتیجه این دانشگاه ها نیز مشابه دانشگاه های دولتی و در تبعیت از سیاست ها و تصمیمات نهادهای بالادستی با متوقف کردن آموزش های حضوری به سراغ جایگزینی آموزش های الکترونیکی رفتند.

شمیرانی خاطر نشان کرد: به طور طبیعی توان، امکانات، پیشینه و شرایط این دانشگاه ها یکسان نیست اما گزارش های دریافتی نشان می دهد که بخش اعظم این مراکز آموزشی توانستند در مدتی کوتاه خود را با شرایط تازه وفق دهند و آموزش های الکترونیکی را راه اندازی کرده و توسعه دهند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر آنکه این موفقیت تا چه حد است و شنیده هایی مبنی بر ناتوانی دانشگاه های غیرانتفاعی در ارائه آموزش های الکترونیکی هم مطرح است؟ گفت: مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی کمتر از 300 هزار نفر از دانشجویان کشور را پوشش می دهند و در سراسر کشور پراکنده هستند که توان و امکانات یکسانی ندارند.

شاید در نگاه اول بتوان گفت که این مجموعه از دانشگاه ها نسبت به دانشگاه های دولتی و باسابقه تأخیر بیشتری داشتند یا از شتاب لازم برخوردار نبودند اما به جرأت و با استناد به گزارش های دریافتی می توان گفت توانستند در مدتی کوتاه خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. آنچنان که تا سرانجام اسفند حدود 20 درصد از این دانشگاه ها امکانات و بستر لازم را برای آموزش های الکترونیکی فراهم کردند اما در فاصله ای کوتاه تا سرانجام فروردین ماه این دسته از دانشگاه ها با استناد به گزارش های دریافت شده از حدود 75 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی بیش از 70 درصد دانشجویان این مراکز آموزشی تحت پوشش آموزش های الکترونیکی قرار گرفته اند و این فرایند افزایشی همچنان با شتاب بیشتری ادامه دارد.

ضمن اینکه برخی از موسسات غیرانتفاعی استان تهران سالهاست که در حوزه آموزش های الکترونیکی، دارای سابقه فعالیت آموزشی الکترونیکی بوده و حتی در شرایط اخیر نیز برای کمک به دیگر مؤسسات اعلام آمادگی کردند.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی وزارت علوم درخصوص آنکه وزارت علوم برای حمایت از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در شرایط کنونی چه اقداماتی به انجام رسانده است، گفت: در کنار همه اقداماتی که پس از توقف آموزش های حضوری در سطح دانشگاه ها با هدایت وزارت علوم از جمله تغییر در مقررات آموزشی با هدف تسهیل و توسعه آموزش های الکترونیکی و نیز مراوده با وزارت ارتباطات برای بهره مندی دانشگاه ها از ترافیک اینترنتی رایگان رخ داد، برخی اقدامات نیز مختص دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی به انجام رسید.

شمیرانی خاطر نشان کرد: برای نمونه با توجه به آنکه دانشگاه های غیردولتی بیش از دانشگاه های پرسابقه دولتی از شرایط اخیر و توقف فعالیت های حضوری در معرض آسیب هستند و به علت متکی بودن این دسته از دانشگاه ها به شهریه های دانشجویی و نبود حمایت های بودجه ای از سوی دولت، کوشش شد تا رایزنی های لازم برای بهره مندی این مراکز آموزشی از اعتبارات و تسهیلات حمایتی دولت به انجام رسد که با موافقت وزیر محترم علوم در حال پیگیری است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "جهش مراکز آموزش عالی غیردولتی در فرآیند آموزش های الکترونیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهش مراکز آموزش عالی غیردولتی در فرآیند آموزش های الکترونیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید