توسعه یک حسگرزیستی برای شناسایی میزان گسترش سلول های سرطانی

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو (University of California San Diego School of Medicine) در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک حسگر زیستی شده اند که حسگر مذکور می تواند پتانسیل متاستاز سلول های سرطانی را شناسایی کند.

توسعه یک حسگرزیستی برای شناسایی میزان گسترش سلول های سرطانی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از گیزمگ، پژوهشگران امیدوارند که بتوانند از این تحقیق برای فراوری یک سیستم با دقت بالا که پزشکان را قادر به تشخیص میزان گسترش سرطان می نماید، استفاده نمایند.

متاستاز (Metastasis)، دگرنشینی یا فراگُستری به گسترش و مهاجرت سلول های سرطانی از یک بافت به بافت های دیگر، گفته می گردد. به این نوع تومورها، تومورهای دگرنشین نیز گفته می گردد.

پرادیپتا گاش (Pradipta Ghosh)، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: سرطان اگر متاستاز نداشته باشد، نمی تواند خیلی خطرناک باشد. اگرچه روش های متعددی برای تشخیص متاستاز وجود دارد، اما هیچ ابزاری برای مشاهده و اندازه گیری پتانسیل سلول های تومور در متاستاز وجود ندارد.

هنگامی که یک سرطان از محل اولیه آن به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد، درمان آن بسیار مشکل می گردد، بنابراین یک حسگر زیستی برای نشان دادن و مشخص پتانسیل متاستاز سرطان، حیاتی است. پژوهشگران در تحقیق جدید در مورد یک پروتئین که در سلول های سرطانی متاستاز تغییرات بسیار منحصر به فردی را به وجود آورد، متمرکز شده بودند.

پژوهشگران این مطالعه موفق به طراحی و توسعه یک بیوسنسور جدید شدند که می تواند به طور موثر، پیشرفت و تغییرات منحصر به فرد این پروتئین را کنترل کند و سیگنال فلورسنت را که میزان متاستاز سلول را نشان می دهد، مورد هدف قرار دهد. در حقیقت این حسگر زیستی وقتی که یک سلول متاستاز را ملاقات می نماید، روشن می گردد.

گاش در خاتمه اضافه کرد: ما طی این مطالعه نه تنها توانستیم اطلاعاتی در مورد سطح تک سلولی به دست آوریم، بلکه توانستیم انعطاف پذیری تک سلولی را نیز مشاهده کنیم.

یافته های این مطالعه در مجله iScience منتشر شد.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 212

به "توسعه یک حسگرزیستی برای شناسایی میزان گسترش سلول های سرطانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه یک حسگرزیستی برای شناسایی میزان گسترش سلول های سرطانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید