تمهیدات شهرداری مشهد برای دهه پایانی ماه صفر

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، معاون خدمات شهری شهردار مشهد به تشریح برنامه های ستاد مناسبت های شهرداری مشهد در دهه پایانی ماه صفر پرداخت.

تمهیدات شهرداری مشهد برای دهه پایانی ماه صفر

به گزارش خبرنگاران، مهدی یعقوبی در نشست خبری اعلام برنامه های دهه پایانی ماه صفر شهرداری مشهد که در سالن جلسات شهدای شهرداری برگزار گردید، اظهار کرد: ستاد مناسبت های شهرداری چند سال است که به ریاست شهردار و قائم مقامی معاونت خدمات شهری شکل گرفته است. هدف از ایجاد این ستاد، هم افزایی بیشتر مجموعه های شهرداریِ دخیل در برگزاریِ مراسم ها و پرهیز از موازی کاری است. استنباط من این است که این هم افزایی باعث می گردد بتوانیم از تمام ظرفیت ها، به بهترین شکل استفاده کنیم.

وی با بیان این که شهرداری در دهه آخر صفر برنامه های متنوعی را اجرا خواهد نمود، اضافه نمود: یکی از موارد مهم در دهه پایانی صفر، پاک سازی شهر است. تمام اداراتِ خدمات شهری، نیروهای ستادی ما و 5600 نیروی پاکبان در حال آماده باش خواهند بود. در این ایام، 70 دستگاه خودرو مکانیزه رفت وروب و بیش از 260 دستگاه خودروی حمل و جمع آوری زباله به صورت شبانه روزی فعالیت خواهند کرد. اگر ضرورت داشته باشد که خودرو اضافه کنیم، این کار انجام خواهد شد؛ چرا که تمیزی شهر از مسائل مورد تاکید ما است.

قائم مقام ستاد مناسبت های شهرداری مشهد، اضافه نمود: علاوه بر این، محورهای ورودی شهر نیز اهمیت بسیاری دارد. در هفت محور نیشابور، فریمان، سرخس، میامی، کلات و دو محور جاده جدید و قدیم نیشابور، ارائه خدمات خواهیم داشت. 230 نفر از نیروهای پاکبان ما در محورهای ورودی شهر، تا 10 کیلومتری خارج از محدوده، خدمات شهری را پوشش خواهند داد. جهت زائران پیاده را نیز پاک سازی نموده و جمع آوری ضایعات خواهیم داشت. 180 باکس و مخزن پاک سازی نیز ایجاد خواهیم کرد. خودروهای ما پاک سازی و تخلیه سطل های زباله را انجام خواهند داد.

یعقوبی اعلام کرد: 16 تانکر آب و 6 یا 7 دستگاه تریلی تانکری پیش بینی شده که سرویس های بهداشتی و ایستگاه های خدمات رسانی به زائران را پشتیبانی می نماید. در این جهتها 200 چشمه سرویس بهداشتی موجود بوده که جانمایی و مستقر شده است. حدود 50 دوش حمام را نیز در مکان های ضروری مستقر نموده ایم و در حال نصب سیستم گرمایشی آن ها هستیم. برای جمع آوری خاک و نخاله، 3 دستگاه لودر و 9 دستگاه کامیون در این جهت فعال خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه 23 ایستگاه استقبال از زائران به صورت حمایتی و مشارکتی مستقر خواهد شد، توضیح داد: تفاوت زائرسراها با سال گذشته این است که مردم و هیأت ها پای کار آمده اند، ما وظیفه پشتیبانی داریم. علاوه بر محل های اسکان زائر، شهرداری 13 مرکز اسکان با ظرفیت بیش از 5000 نفر برای اسکان اضطراری آماده نموده است. ایمنی محل های اسکان و ایستگاه های صلواتی سال جاری بسیار مورد تاکید قرار گرفته اند. سال جاری برای اولین بار، سرگروه ها مباحث آموزشی ایمنی، بهداشت و مباحث فرهنگی را خواهند آموخت. 100 هزار مکان برای پذیرایی نیز پیش بینی شده است.

قائم مقام ستاد مناسبت های شهرداری مشهد، اعلام کرد: تمام ایستگاه های سازمان آتش نشانی آماده باش خواهند بود. علاوه بر این، بر اساس احتیاج، چیدمان خودروها را نیز خواهیم داشت. در 6 محور، 6 خودرو در خارج از ایستگاه ها مستقر خواهیم کرد و حدود 25 دستگاه خودرو و موتور در محل حسینیه ها و هیأت ها مستقر خواهند شد. تلفن 137 برای اطلاع رسانی به زائران به صورت 24 ساعته فعال خواهد بود. زمان فعالیت مراکز راهنمای زائر و اطلاعات سفر نیز افزایش یافته و از ساعت 7 تا 22 است.

یعقوبی با بیان این که معاون گردشگری پیگیر کمپین و طرح شهروند میهمان نواز حریم رضوی است، بیان کرد: این طرح در 33 عنوان، خدمت تخصصی و عمومی ارائه می دهند که افراد بنا به درخواست خودشان و به صورت افتخاری اعلام آمادگی می نمایند و بعد بر اساس تقسیم بندی، محل خدمت معین خواهد شد. ثبت نام به وسیله 6 درگاه از جمله سامانه پیامکی 1000181، تلفن 3135، سایت مشهدی شو و ربات تلگرامی انجام خواهد شد. 30 مهرماه آغاز فعالیت رسمی این کمپین خواهد بود. 500 نفر از این افراد در 50 غرفه عرصه میدان شهدا در 50 غرفه و دو سوله خدمات درمانی و آموزشی مستقر خواهند شد.

وی ادامه داد: یکی از مباحث طرح شده در این 33 فعالیت شهروند میهمان نواز حریم رضوی، نذر آموزشی است که علاوه بر خدمت در این مدت، به صورت یک ساله محل هایی معین خواهد شد تا در حاشیه شهر خدمت نمایند. موضوع شهر گفت وگو را نیز داریم که کتابخانه های سیاری در محل های اسکان حضور خواهند داشت.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد، گفت: طرح پاکیاران حریم رضوی را در دهه اول محرم داشتیم. سال جاری علاوه بر خیابان های حرم مطهر در سه محور شهر نیشابور، قوچان و سرخس طرح پاکیاران حریم رضوی اجرا خواهد شد. در حوزه حمل ونقل و ترافیک، محدودیت های ترافیکی را خواهیم داشت که با پلیس راهور هماهنگی شده و از شب رحلت پیامبر تا روز شهادت اما رضا(ع) ممنوعیت خودروهای شخصی را به محورهای منتهی به حرم خواهیم داشت.

یعقوبی افزود: 100 دستگاه تاکسی به صورت صلواتی زائران پیاده را از محل اسکان تا حرم جابه جا می نمایند، 60 دستگاه تاکسی نیز به صورت خودجوش اعلام نموده اند که در محور اندرزگو خدمت خواهند کرد، 160 دستگاه ون در محورهای حرم برای سرویس دهی پیش بینی شده است، 1800 دستگاه نیز برای خدمت آماده باش هستند و 100 بازرس و 16 دستگاه خودروی بازرسی نیز برای رسیدگی به عملکرد رانندگان فعال خواهند بود.

وی اضافه نمود: در پایانه ها نیز 100 دستگاه اتوبوس ناوگان درون شهری بخش خصوصی و 100 دستگاه ون درون شهری برای سرویس دهی هماهنگ شده اند. در پایانه 400 تخت برای اسکان در شرایط اضطرار پیش بینی شده است. 200 دستگاه اتوبوس در محورهای ورودی برای انتقال زائران پیاده ارائه خدمت می نمایند.

قائم مقام ستاد مناسبت های شهرداری مشهد با اشاره به فضاآرایی شهری در این مدت، توضیح داد: بنرهایی طراحی، چاپ و نصب خواهد شد. سازمان فرهنگی و اجتماعی نیز 3200 آویز ستونی قرمز و مشکی تدارک دیده که نصب شده است. یک هزار بیرق نصب و 76 المان در سطح شهر جانمایی و بر روی 350 پایه پرچم، پرچم سیاه نصب شده است.

یعقوبی اعلام کرد: یکی از درخواست های هیأت ها برای اطلاع رسانی مراسم و در مورد محل نصب پرده ها بود که در شرایط معمول 100 صندلی بود، اما اکنون به 250 صندلی نصب رسیده است. اگر احتیاج باشد این تعداد را افزایش خواهیم داد. سال جاری کوشش کردیم تا از ظرفیت هیأت های مذهبی بیشتر استفاده کنیم. هماهنگی بیشتر شده و نه تنها جهتهای هیأت ها، بلکه حتی در حاشیه شهر نیز نصب پرده را داریم.

وی با بیان این که یکی از معضلات جانمایی ایستگاه های صلواتی بود که مشکلاتی ایجاد می کرد، بیان کرد: 600 صندلی برای استقرار ایستگاه صلواتی پیشنهاد داده شد که 500 مورد برای فرمانداری ارسال شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد، اعلام کرد: در عرصه میدان شهدا نمایش آیینی را نیز خواهیم داشت. هیأت هایی از استان های مختلف از 2 تا 8 آبان این نمایش ها را اجرا خواهند کرد. تئاتر دعبل خزایی را نیز از 7 تا 9 شب خواهیم داشت. بیش از 5000 جلد کتابچه نیز چاپ شده و در اختیار ایستگاه های استقبال قرار خواهد گرفت تا زائران را هدایت کند.

یعقوبی در مورد اعتبارات برای دهه آخر صفر، گفت: اعتبار متمرکزی خاص این ایام نداریم. برای موارد آماده باش، 3 تا 4 میلیون در نظر گرفته شده ،اما برای مواردی که در تقویم وجود دارد، اعتبارات جاری پیمان های خدمات شهری در نظر گرفته شده است. در حوزه حمل ونقل و فرهنگی اعتباراتی وجود دارد، اما در خدمات شهری مورد شاخصی نیست.

وی در مورد یاری شهرداری برای اربعین، بیان کرد: یاری ما دو مورد بوده است. مورد اول این که 600 پاکبان را اعزام کردیم و دوم 100 دستگاه اتوبوس بود که تا نجف را سرویس دهی کردند. شهرداری در موضوع اسکان متولی نبوده است. بیش از 260 هزار نفر از خراسان به اربعین رفتند و در واقع خدمت ما، خدمت به همشهریان خود ما بوده است.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 1241

به "تمهیدات شهرداری مشهد برای دهه پایانی ماه صفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمهیدات شهرداری مشهد برای دهه پایانی ماه صفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید