تلاش برای کاهش دورریز غذا در عربستان: از تغییر شکل بشقاب ها تا ترویج رژیم لاغری

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، یک فرد تحصیل کرده سعودی که علاقه ای به گفتن نامش نداشت می گوید: تنها آزادی ما در این پادشاهی، خوردن غذاست.

تلاش برای کاهش دورریز غذا در عربستان: از تغییر شکل بشقاب ها تا ترویج رژیم لاغری

عربستان سعودی شاهد فعالیت هایی برای مقابله با اسراف و دورریز گسترده مواد غذایی است.

به گزارش خبرنگاران، خبرگزاری فرانسه نوشت: بشقاب های غذا در رستوران های عربستان سعودی تغییر کرده اند و به گونه ای چیده می شوند که غذا بزرگتر و بیشتر به نظر برسد. این سیستم ابتکار جدید برخی از رستوران ها در عربستان سعودی برای مقابله با فرهنگ فراگیر اسراف غذاست. فرهنگ غذایی عربستان سعودی هر ساله باعث نابودی حجم زیادی از مواد غذایی می شود.

در بسیاری از کشورهای خلیج فارس ارائه بیش از حد غذا یک توتم فرهنگی (نماد یا آئین فرهنگی) برای نمایش مهمان نوازی و دست و دلبازی محسوب می شود اما حجم عظیمی از این غذاها همواره وارد سطل زباله می شود.

نحوه سرو غذا در برخی از رستوران های عربستان برای جلوگیری از اسراف تغییر کرده است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

خانواده ها در عربستان سعودی به طور روزانه بشقاب های بزرگ و بیضی شکل خود را با پلو پر کرده و در کنار مخلفات دیگر می خورند. البته در بیشتر مواقع آنها کمتر از نصف این غذا را می خورند.

مشعل الخراشی کارآفرین سعودی که با بازگشت بشقاب های پر از برنج به آشپزخانه رستوران مشکل دارد، ایده بهتری برای اسراف کمتر مواد غذایی دارد.

او و تیمش دیزاین و طراحی غذا در بشقاب ها را تغییر داده و با سرو کمتر، غذای بیشتری را صرفه جویی می کند.

الخراشی به خبرنگاران گفت: شیوه جدید سرو غذا در این رستوران باعث کاهش 30 درصدی دورریز مواد غذایی می شود. این فرایند در سال های اخیر توسط چندین رستوران در عربستان سعودی اجرایی شده و تا کنون به بیش از 2700 تن برنج را حفظ کرده است.

الخراشی در این باره گفت: در این روش ضمن حفظ سخاوت و دست و دلبازی، مواد غذایی بیشتری حفظ می شوند.

صحرای عربستان سعودی به دلیل محدود بودن اراضی قابل کشت و منابع محدود آب به شدت به واردات برای تامین مواد غذایی مصرفی خود متکی است. با این وجود این کشور بخش زیادی از این مواد غذایی را به سطل های زباله می فرستد.

بر اساس آمار وزارت آب، کشاورزی و محیط زیست عربستان هر ساله بیش 250 کیلوگرم مواد غذایی در این کشور به زباله تبدیل می شود. این میزان تقریبا دو برابر میانگین جهانی (115 کیلوگرم) است.

یک بشقاب بزرگ غذا در عربستان سعودی - این بشقاب به شیوه ای جدید طراحی شده تا مواد غذایی کمتری از بین برود/ عکس: خبرگزاری فرانسه

براساس تخمین های این وزارتخانه هزینه این حجم از مواد غذایی که به زباله تبدیل می شود، حدود 13 میلیارد دلار برآورد شده است.

به گفته واحد اطلاعات اکونومیست میزان مصرف و نابودی مواد غذایی در این کشور بسیار بالاتر از آمار رسمی است. این مرجع، متوسط تبدیل مواد غذایی به زباله در این کشور را حدود 427 کیلوگرم در سال عنوان کرده و این میزان از اسراف غذا را نتیجه فرهنگ مصرفی و دورریختی این کشور می دانند.

محققان و دانشگاهیان دانشگاه ملک سعود ریاض در سال گذشته در گزارشی نوشتند: از آنجایی که مواد و اقلام غذایی به وفور در دسترس همه ساکنین عربستان سعودی قرار گرفته است و یارانه زیادی می گیرند، مصرف زیاد مواد غذایی یک پیش فرض در این کشور به شمار می آید.

آنها در گزارش خود نوشتند: ضایعات مواد غذایی در رستوران ها، جشن ها و رویدادهای اجتماعی بسیار زیاد است. معمولا این فرایند به دلیل سنت های عربستان شکل گرفته و بیش از حد مورد نیاز غذا تهیه می شود.

تنها آزادی عربستان، خوردن است

موسسه خیریه بانک غذای سعودی، یا اطعام در سال های گذشته به جمع آوری غذاهای اضافه از هتل ها، سالن های عروسی پرداخته و آن را بین نیازمندان توزیع می کند. این موسسه از دولت خواسته تا اسراف کاران را مجازات کند.

در عربستان سعودی که از ذخایر گسترده نفت در دهه های اخیر بهره برده، غذا یک منبع ساده تغذیه نیست و از هویت فرهنگی مردم این کشور خبر می دهد.

داوطلبان یک موسسه خیریه در عربستان اضافی غذا در مراسم یا سالن ها را برای نیازمندان بسته بندی می کنند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

در جامعه سنتی که تعاملات اجتماعی اغلب در اطراف غذا چرخ می خورد نمایش فراوانی غذا باعث دلگرمی و قدرت است.

کریستین دیوان محقق موسسه مطالعات کشورهای خلیج فارس به خبرگزاری فرانسه گفت: نسل جدید در عربستان سعودی در حال گذار از محدودیت ها به فراوانی است و این موضوع برای بسیاری از مردم ثروت بزرگ و کلان محسوب می شود.

وی اضافه کرد: سختی های زندگی در عربستان، سبک زندگی مردم را تغییر داده و آنها از غذا و مهمانی به عنوان دلخوشی استفاده می کنند. مردم در عربستان از غذا برای نمایش آداب پذیرایی و میزبانی خود بهره می برند.

بسیاری از مردم عربستان سعودی از کنار کلیشه های سلامت مانند چاقی با بی اعتنایی می گذرند. این در حالی است که بسیاری از رسانه های محلی از چاقی بیش از 40 درصد مردم این کشور خبر می دهند.

یک فرد تحصیل کرده سعودی که علاقه ای به گفتن نامش نداشت در این باره گفت: تنها آزادی ما در یک کشور پادشاهی، خوردن غذاست.

وی اضافه کرد: برای مدت ها تنها تفریح مردم عربستان سعودی رستوران و غذا بود.

خرید، خوراک و عبادت

در دوره ای که نفت با بیشترین قیمت خود به فروش می رسید، خرید، خوراک و عبادت شعار بسیاری از مردم عربستان سعودی در سبک زندگی بود. در این دوران بسیاری از مردم کشور از یارانه های دولتی نیز بهره بردند.

اما اینک بسیاری از مردم این کشور به تغییر نحوه زندگی خود فکر می کنند. دولت عربستان از پرداخت مرتب یارانه ها عقب می ماند و بازگشایی و رونق تفریحات دیگری مانند سینما و کنسرت مردم به سالن ها کشانده است.

خانواده های سعودی معمولا غذاهای خود را در ظرف های بزرگ سرو می کنند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

کارشناسان محیط زیست نیز از مشکلاتی برای تهیه گوشت مورد نیاز عربستان سعودی به دلیل آتش سوزی جنگ های بارانی آمازون خبر داده اند. عربستان یکی از بزرگترین واردکننده های گوشت برزیل به شمار می آید.

در این شرایط بسیاری از جوان های سعودی رژیم های غذایی سالم، ساده و بدون گوشت را در شبکه های اجتماعی تبلیغ می کنند.

مصرف سرانه آب در عربستان سعودی به ازای هر نفر حدود 263 لیتر در روز برآورد می شود. این میزان نیز دو برابر متوسط مصرف روزانه در جهان است. دولت عربستان قصد دارد تا سال 2030 میزان مصرف روزانه آب برای هر فرد را به 150 لیتر در روز کاهش دهد.

-

بیشتر بخوانید:

گرسنه هایی که با دورریز غذا و دپوها سیر می شوند (+فیلم)

تبلیغ سفر به عربستان سعودی با هزینه برای اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی (+عکس)

22 میلیون نفر در یمن به غذا دسترسی ندارند

-

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 1746

به "تلاش برای کاهش دورریز غذا در عربستان: از تغییر شکل بشقاب ها تا ترویج رژیم لاغری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلاش برای کاهش دورریز غذا در عربستان: از تغییر شکل بشقاب ها تا ترویج رژیم لاغری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید