تبدیل مقاله های علمی به محصولات صادراتی

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، تهران- خبرنگاران- تبدیل علم به ثروت و به بیانی دیگر تبدیل مقاله به محصول، یکی ازمهمترین فعالیت های ستاد توسعه علوم وفناوری های سلول های بنیادی در کنار سایر فعالیت های این ستاد درسال 1397، است.

تبدیل مقاله های علمی به محصولات صادراتی

به گزارش خبرنگار علمی خبرنگاران، سال 97 برای علوم وفناوری های سلول های بنیادی سالی بود که کم کم صادرات محصولات سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به خارج از کشور شروع شد. تا سه سال پیش جز مقاله حرفی نبود و خوشبختانه فعالان این حوزه ظرف چهارسال گذشته توانستند علم را از مقاله به محصول تبدیل نمایند.

ستاد توسعه علوم وفناوری های سلول های بنیادی، سال 97 را با یک روند رو به رشد درسه حوزه کاری تجاری سازی و بازار، توسعه مراکز ارایه دهنده خدمات بالینی و آموزش و پژوهش و توسعه منابع انسانی پشت سر گذاشت.

دکتر امیر علی حمیدیه دبیرستاد توسعه علوم وفناوری های سلول های بنیادی روز شنبه در مورد عملکرد سال 97 این ستاد به خبرنگار علمی خبرنگاران گفت: سال گذشته شاهد سال بسیار خوبی برای این حوزه بودیم، تعداد شرکت های فعال در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به بیش از 100 مورد و تعداد شرکت هایی که دانش بنیان شدند به بیش از 80 مورد رسید.

*** رونمایی از 10 محصول فناورانه سلول های بنیادی

وی با بیان اینکه برگزاری فن بازار و اتصال محققان به سرمایه گذاران یکی دیگر از برنامه های حوزه کاری تجاری سازی و بازار درسال گذشته بوده است، اضافه نمود: درطول سال 97 نشست های متعددی با محققان شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها و سرمایه گذاران انجام شد و سومین فن بازار سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی کشور را به منظور فروش ایده و یا جذب سرمایه گذار برگزار کردیم.

وی ادامه داد: در آذرماه سال گذشته در حاشیه سومین جشنواره و کنگره بین المللی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی که با حضور مسئولان عالی رتبه کشور برگزار گردید، از 10 طرح فناورانه سلول های بنیادی رونمایی شد.

حمیدیه اعلام کرد: میکروسکوپ لیزری، میکروسکوپ کانفوکال، دستگاه چاپگر سه بعدی، دستگاه INGENES، دستگاه سل تراپی برای جوانسازی پوست و درمان های لک و پیس، سوختگی ها و انواع زخم ها، دستگاه سونی کاتور مربوط به آماده سازی نمونه، پرده آمنیوتیک، مزستروسل(محصولی برای درمان آرتروز زانو، لگن و مچ)، کیت استخراج اگزوزوم و فاکتور رشد از جمله محصولاتی بودند که رونمایی شدند.

حمیدیه یادآور شد: نه تنها مجوزهای لازم داخلی برای شروع مصرف محصولات این حوزه را گرفته ایم بلکه صادرات هم در این حوزه شروع شده است و قطعا سال جاری شاهد رشد مضاعف این امر خواهیم بود، خوشبختانه ظرف چهارسال گذشته فعالان این حوزه توانسته اند علم را از مقاله به محصول تبدیل نمایند.

وی گفت: یکی از برنامه های ستاد در سال 98 گسترش صادرات این حوزه است، با توجه به اینکه مسائل مالی در کشور وجود دارد و ارزش ریال ما کم شده، الان باید به هرتهدیدی به عنوان یک فرصت نگاه کنیم. الان بهترین فصل برای صادرات خواهد بود شرکت های ما می توانند با شرکت های خارجی رقابت نمایند.

*** ابلاغ آیین نامه مراکز ارایه دهنده خدمات پزشکی بازساختی و سلول درمانی

دبیرستاد توسعه علوم وفناوری های سلول های بنیادی با اشاره به اینکه توسعه مراکز ارایه دهنده خدمات بالینی از دیگر مباحثی است که دراین ستاد پیگیری می گردد، اضافه نمود: برای کامل شدن چرخه حوزه سلول های بنیادی احتیاج به دریافت آیین نامه هایی از معاونت درمان بود، هرچند در حوزه غذا و دارو پیشرفت نموده و محصولاتی را به تایید رسانده بودیم ولی باید مجوزهای لازمی را از وزارت بهداشت برای مراکز ارایه دهنده خدمات پزشکی بازساختی و سلول درمانی هم کسب می کردیم. در اسفند ماه 95 پیروز به دریافت آیین نامه اولیه مربوط به فعالیت در این حوزه از معاونت درمان وزارت بهداشت شدیم و درحوزه پوست خدمات سلول درمانی شروع شد.

وی گفت: درسال 97 اتفاق خوبی افتاد و آیین نامه مراکز ارایه دهنده خدمات پزشکی بازساختی وسلول درمانی ازطرف معاون درمان وزارت بهداشت به تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشورابلاغ شد و این باعث می گردد که مراکز فعال دراین زمینه توسعه پیدا نمایند.

حمیدیه گفت: مراکز پیوند سلول های بنیادی خونساز (پیوند مغز استخوان) درسال 97 به 18 مرکز رسید، حدود 1200 پیوند سلول های بنیادی خون ساز در استان های مختلف کشور دراین مراکز اجرا شده است.

*** افزایش تعداد مراکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

وی یادآور شد: راه اندازی مراکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی از دیگر مباحثی است که از سوی ستاد پیگیری می گردد. در این زمینه قراردادی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت امضا شده است. بر اساس این قرارداد، مقرر شده بود 3مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور دایر گردد.

وی گفت: به غیراز مرکزجامع رویان در تهران که در گذشته راه اندازی شده بود، در حال حاضر 3مرکزجامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی درتهران، تبریز و شیراز راه اندازی شده است و بحث پژوهش وفناوری و توسعه این علم را پیگیری می نمایند.

حمیدیه اضافه نمود: در سال 97 راه اندازی مراکزجامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دیگردردستور کارستاد بود و دراین خصوص شاهد راه اندازی مرکز جامع استان کرمان بودیم. درسال 98 نیز راه اندازی مراکز جامع زنجان و خوستان در دستور کار است.

*** برگزاری اولین دوره المپیاد دانشجویی سلول های بنیادی

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی با اشاره به اینکه بحث آموزش، پژوهش و توسعه منابع انسانی از دیگر مواردی است که در این ستاد پیگیری می گردد، گفت: چیزی که برای ستاد مهم است بحث گسترش و ترویج این علم درکشور است که دراین زمینه پژوهش سراهای دانش آموزی سلول های بنیادی در سه استان البرز، فارس و کرمان دایرشده است و به خوبی فعالیت خود را گسترش می دهند.

وی اعلام کرد: آموزش دانش آموزان و دبیران در مقطع دبیرستان به طورجد در آموزش و پروش درحال پیگیری است. در سال گذشته (97) سومین دوره المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی وپزشکی بازساختی واولین دوره المپیاد دانشجویی برگزار گردید. گسترش این علم وگسترش رشته مقطع این علم در رشته های مختلف درسطح وزارت علوم و وزارت بهداشت به جد دنبال می گردد. با پیگیری های اجرا شده درسال 98 شاهد رشته مقطع های جدید در وزارت علوم و بهداشت مرتبط با بحث سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی خواهیم بود.

*** اعزام دانشجویان تحصیلات تکمیلی به هلند

وی یادآور شد: در سال 97 از آموزش رشته های تحصیلات تکمیلی برای دوران پسا دکترا غافل نشدیم و رایزنی هایی در این زمینه نیز اجرا شده است، ارتباط خوبی با کشورهای پیشرفته جهان دراین زمینه از جمله هلند برقرارشده و بعضی فارغ التحصیلان برای گذراندن این دوران در کشور هلند انتخاب شده اند که به زودی اعزام خواهند شد.

علمی ** 9340**1485

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 390

به "تبدیل مقاله های علمی به محصولات صادراتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل مقاله های علمی به محصولات صادراتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید