اینجا ایران است

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، از گونه های مهم ادبیات، قصه ها و داستان های عامیانه یا به اصطلاح فولکلور هستند. تاریخ هر کشوری پر از این قصه های عامیانه است و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. داستان های عامیانه و محلی برای مخاطب سرگرم کننده هستند و منبع خوبی برای شناخت فرهنگ مردم؛ داستان هایی که در نگاه اول ساده و سرگرم کننده هستند؛ اما با نگاهی دقیق می توان به خیلی از ویژگی های داستان پی برد.

اینجا ایران است

با یک داستان یا شعر هرچند کوتاه ما به رسم و رسوم و آداب سنتی که از دیرباز در بین مردم به جای مانده است پی می بریم. هر شهری در هر نقطه از کشور ما، پر از ویژگی های منحصربه فردی است که شاید ما فرصت پیدا نکنیم به همه این شهرها سفر کنیم؛ ولی کتاب برایمان یک تجربه سفر خیال انگیز را فراهم می نماید تا با آن شهرها و دیارها آشنا شویم.

کتاب اینجا ایران است نوشته فریبا کلهر در قالب داستان عامیانه و فولکلور نیست؛ اما طرز روایت در بعضی داستان ها به گونه ای است که ما را به این باور می رساند با یک داستان محلی روبه رو هستیم؛ انگار که می توانیم ردی از افسانه های قدیمی را در داستان پیدا کنیم.

کتاب داستانی از 12 شهر نقل می نماید. نثر داستان، ساده و روان است که یکی از مهم ترین مشخصه های آن، نشان دادن رابطه طبیعت و انسان است. تخیل و جان بخشی به طبیعت به شکلی مناسب باورپذیر است؛ به این صورت که هر شهری از زبان طبیعت و حیوانات خودش مهم ترین مشخصه اش را معرفی می نماید.

توصیفات و فضاسازی صحنه در داستان با توجه به موضوع پیش می رود و از ابتدا و تا سرانجام تمرکز آن بر پیامی است که می خواهد منتقل کند. در قصه اصفهان، زاینده رود به سخن می آید و برای ما به شکلی غیرمستقیم رابطه خودش با کشاورزی را نشان می دهد یا اگر حرف از شهر ارومیه است آنجا دریاچه ارومیه و حیات فلامینگوهای این دریاچه را به ما نشان می دهد یا در سیستان و بلوچستان زندگی روستایی خانواده ای بلوچ در سیاه چادر روایت می گردد و باز هم اینجا نقش حیوان بز در چرخه زندگی ها را می بینیم که چگونه تأثیرگذار است. از طبیعت غار علی صدر همدان و طبیعت چهارمحال و بختیاری گرفته تا سرو ابرکوه یزد، رود شاهرود و... همگی به طور غیرمستقیم در داستان معرفی می شوند.

در تصویرپردازی کتاب اثر نیلوفر میرمحمدی، ویژگی های هنر سنتی ایران را می بینیم. تصویرگری بخش زیادی از کتاب را به خود اختصاص نداده و به جزئیات غیرضروری نپرداخته است و صرفا مطابق با هر داستان که روایت می گردد، پیش می رود و به شکلی ساده همراه آنهاست.

این اثر را انتشارات به نشر منتشر نموده است و برای بچه ها امروز که می خواهند با سرزمین شان بیشتر آشنا شوند، پیشنهاد مطالعه مناسبی است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 5 شهریور 1402 بروزرسانی: 5 شهریور 1402 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 16704

به "اینجا ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینجا ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید