ایده های طراحی داخلی به سبک ژاپنی

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، دکوراسیون داخلی فضای مورد نظر را بر اساس اصول و سبک های مختلف طراحی می کند و هدف از اجرای آن ایجاد فضایی ایده آل و مناسب با سلیقه افراد برای زندگی است. با توجه به اهمیت دکوراسیون داخلی در دنیای مدرن امروز, طراحان و معماران با توجه به سلیقه افراد سبک های مختلفی را برای طراحی داخلی منزل به آنها پیشنهاد می دهند. در صنعت معماری سبک های طراحی داخلی بر اساس متریال به کار رفته و اصولی که دنبال می نمایند به انواع سبک ژاپنی, مدیترانه ای, مونوکروماتیک, مینیمالیسم, مدرن, سنتی, ساحلی, کلاسیک, صنعتی و … تقسیم می شوند. در نوشته های پیشین ما به معرفی این سبک ها پرداخته و ویژگی ها و خصوصیات آنها معرفی شدند اما در این نوشته علارغم نوشته های پیشین سعی شده به بیان جزئیات بیشتر در حوزه سبک ژاپنی پرداخته گردد تا با یاری آنها بتوان دکوراسیونی بی نظیر در خانه طراحی نمود و حال و هوای زندگی در یک خانه ژاپنی را تداعی کرد.

ایده های طراحی داخلی به سبک ژاپنی

سبک ژاپنی از جمله سبک های دکوراسیون داخلی است که ریشه آن به فرهنگ مردم شرق آسیا باز می گردد. این سبک طراحی فضایی آرام و دور از هرج و مرج ایجاد می کند و نوعی نظم و ترتیب و تعادل در اشیاء به کار رفته در آن به چشم می خورد. دکوراسیون ژاپنی ارزش بسیار زیادی برای طبیعت قائل بوده و بر پایه نمادها و باورهای مردم مشرق زمین بنا نهاده شده است. سبک ژاپنی مرهمی برای دغدغه های زندگی امروزی و رهایی از نگرانی و استرس است. پیوند این نوع طراحی با طبیعت آرامش و زیبایی را به ارمغان می آورد و دکوراسیونی بی نظیر و دوست داشتنی ایجاد می کند. در طراحی به سبک ژاپنی از خطوط ساده استفاده می گردد و مانعی در نمای کلی دیده نمی گردد.

طراحی دکوراسیون به سبک ژاپنی در اواسط قرن نوزدهم وقتی که تجارت بین غرب و شرق جهان رواج یافت وارد کشورهای غربی شد. هر چند این سبک دکوراسیون در قرن شانزدهم برای غربی ها شناخته شده بود اما در آن موقع به طور گسترده مورد استقبال قرار نگرفت. سبک ژاپنی تا حدودی به سبک مینیمالیسم شبیه است و از بعضی اصول آن پیروی می کند. در دکوراسیون به این سبک نوعی تعادل بین فضای موجود و وسایلی که در آن قرار گرفته اند به چشم می خورد. فضای طراحی شده با این سبک تمیز و عاری از هر نوع هرج و مرج است و جوی آرام و منحصر بفرد هم برای ساکنین و هم برای میهمانان فراهم می کند.

اصول طراحی دکوراسیون ژاپنی از مکتب ذن پیروی می کند. ذن نام یک مکتب در مذهب بودایی است که در چین شکل گرفته و بر پایه تفکر, بینش و ژرف نگری به ماهیت عناصر موجود پایدار است. خانه هایی که با سبک ژاپنی طراحی شده اند نوعی سادگی و بی آلایشی را به تصویر می کشند. این خانه ها حاصل معماری و طراحی داخلی هزاران ساله ژاپن است که نتیجه آن یک زندگی تمیز, مرتب و بدون بهم ریختگی می باشد. دکوراسیون ژاپنی تعادل, نظم و ترتیب, عشق به زیبایی و فرهنگ های باستانی را در آغوش می کشد. اگر به مراسم صرف چایی و سبک زندگی مردم ژاپن نگاهی بیندازید متوجه یک کیفیت مطلوب در فرهنگ آنها خواهید شد که همین امر موجب رواج سبک ژاپنی در کشورهای مختلف شده است. با استفاده از این سبک می توان اصول مکتب ذن را در هر خانه و هر سبک زندگی اعمال کرد. در کل همه ما می توانیم آرامش و هارمونی را وارد خانه و زندگی خود کنیم. همین سادگی و آرامش خانه های ژاپنی است که مورد استقبال فرهنگ های مختلف قرار گرفته و در طراحی خانه های سراسر جهان سعی می گردد از قوانین این سبک پیروی گردد. زیبایی را می توان به معنای واقعی در یک خانه ژاپنی به تماشا نشست خصوصاً وقتی شکوفه های بهاری حسی از طبیعت و لطافت را به ارمغان بیاورند.

افزودن عناصر طبیعی

فرهنگ ژاپنی عشق و احترام به طبیعت را به اشتراک می گذارد. این فرهنگ معتقد است که بهترین روش برقراری و ادامه ارتباط با جهانی طبیعی, آوردن طبیعت به خانه است. افزودن گیاهان ژاپنی سنتی از قبیل بامبو و بونسای حسی از حال و هوای ژاپنی در منزل ایجاد می کنند. علاوه بر آن برای ایجاد اثری مشابه می توان از سایر گیاهان سبز استفاده نمود. به عنوان مثال می توان گل ارکیده و درختچه نخل در خانه قرار داد. حضور گل و گیاه در خانه فضای آن را ساده, طبیعی و سبز نشان می دهد.

استفاده از وان در حمام

وان های عمیق و کوچکی که معمولاً یک فضای نشیمن در کنار آنها تعبیه شده در دکوراسیون حمام های ژاپنی مورد استفاده قرار می گیرند. اکثر افراد ساکن در کشورهای غربی که به سلامتی و آسایش خود اهمیت می دهند در حمام خانه های خود این مدل وان را نصب می کنند. در طراحی حمام به سبک ژاپنی انتخاب عناصری که با آب مرتبط هستند اهمیت بسیاری دارد. صدای آبی که در حمام به گوش می رسد همانند صدای دلنشین آب نمایی که در ورودی منزل قرار می گیرد مدیتیشن را تقویت نموده و استرس را برطرف می کند.

صفحات و درب های کشویی

با توجه به محدودیت فضا و بالا بودن قیمت خانه در ژاپن معماران سعی می کنند خانه ها را با پیروی از استاندارهای لازم و با متراژهای کوچک بسازند. این بدان معناست که اکثر مردم ترجیح می دهند به جای خرید خانه در آپارتمان زندگی کنند. به دلیل کمبود فضا در خانه های ژاپنی از شوجی به عنوان درب و پنجره استفاده می گردد. شوجی نوعی درب یا پنجره سنتی است که فضای بین راهرو و اتاق ها را از هم جدا می کند. این درب یا پنجره ها از یک قاب چوبی ساخته شده اند که درون آنها نوعی کاغذ شفاف قرار گرفته است. جنس قاب شوجی اصولاً از چوب بامبو است و کاغذ آن نوعی کاغذ سنتی ژاپنی است. این نوع درب و پنجره به صورت کشویی باز و بسته می گردد و همین امر باعث می گردد صرفه جویی در فضای خانه صورت گیرد.

در گذشته خانه های ژاپنی فضایی یک تکه داشتند و از هیچ نوع المانی برای تفکیک فضا استفاده نمی شد اما در عصر حاضر از صفحات جدا کننده یا شوجی برای تقسیم قسمت های مختلف خانه استفاده می گردد. این صفحات حریم خصوصی ایجاد می کنند و می توانند نور را از خود عبور دهند. صفحات شوجی را می توان به راحتی جمع کرد و در مواقع لزوم دو مرتبه مورد استفاده قرار داد.

استفاده از چوب

سبک ژاپنی به دلیل استفاده از چوب در ساخت خانه معروف شده است. آیتم هایی نظیر دیوارها, کفپوش, درب ها, فریم ها و صفحات مشبک و … از چوب ساخته می شوند. اگر تمایل دارید در طراحی خانه خود به سبک ژاپنی از چوب بهره ببرید چوب درختانی مانند افرا, کاج ساحلی و سرو بدین منظور مناسب می باشند. بامبو نیز متریالی بسیار رایج در طراحی خانه های ژاپنی محسوب می گردد.

دکور ژاپنی

رایج ترین المانی که در طراحی دکوراسیون خانه های ژاپنی به چشم می خورد شوجی و انواع مختلف آن است. تصویر زیر یک نمای کلی از دکوراسیون ژاپنی را به نمایش گذاشته است. این صفحات برای تفکیک فضای نشیمن یا پنهان نمودن یک فضای خاص نظیر اتاق خواب مورد استفاده قرار می گیرند. آنها را می توان بر اساس سلیقه رنگ آمیزی نمود یا به صورت ساده نصب کرد. اما در هر صورت باید انعطاف پذیر و قابل حرکت باشند. به اطراف خانه خود نگاه کنید و ببینید کدام نوع شوجی برای طراحی اتاق نشیمن شما مناسب تر است.

ژاپنی ها در منزل خود از ساده ترین وسایل با خطوط صاف استفاده می کنند. اصولاً طراحان و معماران ژاپنی سعی می کنند در طراحی خود نظم هندسی را رعایت نموده و نوعی تعادل در فضا ایجاد کنند. اگر به مبلمان خانه های ژاپنی نگاه کنید متوجه چندکاره بودن آنها می شوید. ژاپنی ها از تشک های مخصوص به عنوان تکیه گاهی برای نشیمن و از سینی های پذیرایی به عنوان میز نهارخوری استفاده می کنند. مبلمان و میز نهارخوری ژاپنی ها با سایر مردم جهان متفاوت است. علارغم سادگی و بی آلایشی که در آنها به چشم می خورد, راحتی بی نظیری را به ارمغان می آورند.

انتخاب رنگ

اگر سعی دارید حسی از مکتب ذن در خانه خود ایجاد کنید ملزم به انتخاب رنگ های طبیعی برای طراحی دکوراسیون آن هستید. برای انتخاب رنگ به طبیعت پیرامون خود نگاهی بیندازید و توناژهای ملایم و خاموش را انتخاب نمائید. قهوه ای شکلاتی, سبز تیره و سیاه برای تمرکز بر دیوارهایی که فضا را تفکیک می کنند و باعث ایجاد گوشه و کنار در فضا می شوند بسیار مناسب هستند.

خلوص رنگ را می توان به راحتی در رنگ های به کار رفته در دکوراسیون ژاپنی حس کرد. طراحی شرقی به طور کلی در تضاد با طراحی غربی است. در طراحی شرقی از رنگ های اصلی و تک رنگ استفاده می گردد و زمینه ساده ای که در دکوراسیون به چشم می خورد متشکل از رنگ های خنثی و طبیعی است. یکی از رنگ هایی که در دکوراسیون ژاپنی به عنوان یک رنگ اصلی در نظر گرفته شده است رنگ مشکی است. استفاده از رنگ مشکی در دکوراسیون داخلی به مخاطب مفهموم را نشان می دهد و قرار دریافت رنگ های خنثی در کنار این رنگ اهمیت رنگ مشکی را برجسته تر می کند. فرهنگ ژاپنی در تمام بخش های زندگی تعادل را بین تضادها برقرار می کند و در واقع ایجاد تعادل از ویژگی های منحصر بفرد سبک ژاپنی است. در دکوراسیون به این سبک شما شاهد قرارگیری دو چیز کاملاً متفاوت در یک فضا اما با تعادل و توازنی بی نظیر هستید. رنگ ها از جمله المان هایی هستند که رعایت تعادل در استفاده از آنها هارمونی بی نظیری در دکوراسیون ایجاد می کند.

نورپردازی

بهترین نکته ای که می توان در طراحی به سبک ژاپنی به علاقمندان توصیه کرد تنظیم نور از درجه متوسط تا ملایم است. نورهای روشن مانع از ریلکسیشن می شوند و آرامش را بر هم می زنند, اما در مقابل نورهای ملایم حسی قدرتمند از دکوراسیون ژاپنی به شما منتقل می کنند. در صورت امکان بهتر است منبع نور به صورت پنهان و پخش پرتوهای آن به شکل پراکنده باشد. این نوع نورپردازی به ایجاد جوی آرام در خانه یاری می کند, به خصوص اگر مبلمان ژاپنی در طراحی دکوراسیون چیده شده باشد.

در دکوراسیون ژاپنی نور طبیعی صندلی ویژه دارد اما برای روشن نمودن منزل در هنگام غروب خورشید از لامپ هایی که ظاهر ساده و بی آلایش دارند استفاده می گردد. برای اینکه دکوراسیون خانه شما رنگ و بوی خانه های اصیل ژاپنی به خود بگیرد می توانید از چراغ های آویز Nelson استفاده نمائید. چراغ های فانوسی که جنس آنها از نوعی کاغذ مخصوص است نمایی بسیار زیبا در دکوراسیون خانه شما ایجاد می کنند. استفاده از این چراغ ها را صرفاً به اتاق کودک محدود نکنید, آنها را در هر جایی از منزل می توانید آویزان کنید. این چراغ ها علاوه بر تامین روشنایی منزل زیبایی منحصر بفردی به خانه شما می بخشند.

کفپوش

در طراحی دکوراسیون خانه های غربی بهترین کفپوش از جنس بامبو یا چوب است اما در دکوراسیون ژاپنی از کفپوش های تاتامی برای پوشش کف اتاق ها استفاده می گردد. اگر می خواهید حسی از حضور در یک خانه سنتی ژاپنی ایجاد کنید کفپوش تاتامی را در خانه خود پهن کنید. این کفپوش از پردازش پوشال های برنج ساخته می گردد و جنسی نرم و راحت دارد, به نحوی که به راحتی می توان با پای برهنه بر روی آن راه رفت.

لزوماً نباید در یک خانه ژاپنی سنتی بزرگ شده باشید تا به دیزاین آرامش بخش آن که ریشه در فرهنگ باستانی کشور ژاپن دارد علاقمند شوید. شما می توانید دکوراسیون ژاپنی را برای داشتن یک دیزاین ساده, تمیز, مرتب و مینیمالیسم در خانه خود اجرا کنید و از حضور در آن لذت ببرید. افزودن عناصر ساخته شده از چوب طبیعی, نورپردازی ملایم و طبیعی, مبلمان مدرن, آب نما, وان, گیاهان سبز, شوجی و کفپوش تاتامی یک فضای مناسب برای مدیتیشن در خانه شما فراهم می کنند. رنگ هایی که در دکوراسیون ژاپنی استفاده می شوند باید از طبیعت الهام گرفته شوند. ایجاد یکسری تغییرات جزئی به شما یاری می کند تا به دکوری ایده آل و غنی از فرهنگ ژاپنی که نماد عشق به طبیعت و فرهنگ باستانی کشور چین است دست یابید.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 1622

به "ایده های طراحی داخلی به سبک ژاپنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده های طراحی داخلی به سبک ژاپنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید