امروز به فارغ التحصیلان دارای مهارت نیاز داریم

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، نشست هم اندیشی اجرای آموزش های دوگانه در بنگاه های اقتصادی به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس با حضور جمعی از مسئولان و فعالان بخش های خصوصی و دولتی برگزار گشت.

امروز به فارغ التحصیلان دارای مهارت نیاز داریم

به گزارش خبرنگاران از شیراز، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید دانشجویان را درگیر آموزش های دوگانه کنیم، گفت: اینکه یک سری دانشگاه های نسل اول یا دوم صرفا آموزش تئوریک دنبال می نمایند و دانشجو عملا با موضوعات به شکل عملی روبرو و درگیر نباشد، در حوزه کار، اتفاق خاصی نمی افتد.

او اضافه کرد: همانطور که مشاهده می کنیم بخش زیادی از فارغ التحصیلان ما تنها دارای مدرک دانشگاهی هستند، اما در حوزه اجرا و عمل همیشه مشکل دارند و گاه بعضی از کارشناسان یا افرادی که دارای مدرک دانشگاهی هستند در جریان کار که قرار می گیرند با معضلات بسیاری روبرو می شوند.

قادری با بیان اینکه ما نه فارغ التحصیلان تئوری می خواهیم که به مسائل اجرایی و کاری اطلاع و اشراف و تسلطی نداشته باشند و نه صرفا افراد تجربی می خواهیم که در حوزه های آموزشی اشراف ندارند، اظهار کرد: باید نیرو های انسانی را در این دو بعد پا به پای یکدیگر پیش ببریم و به دو بال علم و تجربه تجهیز کنیم، چون اگر این کار صورت بگیرد می توانیم مسائل کشور را حل کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: بنده معتقدم اگر وزارت کار، مجموعه تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی ما به گونه ای عمل نمایند که با تنوع در پیشنهادات و طرح های خود فرصتی را فراهم نمایند که برای کارفرما امکان انتخاب وجود داشته باشد، کارفرما نیز از طرح ها استقبال خواهد کرد.

او در ادامه از تهیه و بررسی طرح بهبود مستمر محیط کسب و کار در مجلس خبر داد و گفت: تا یکشنبه آینده اشکالات این طرح رفع و به شورای نگهبان ارسال می گردد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، در ادامه به طرح تامین اقتصادی و تولید زیرساخت ها نیز اشاره کرد و ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که این طرح می تواند طرح قبلی را تکمیل کند.

به عقیده این نماینده مجلس، باید در حوزه های مختلف به واحد های تولیدی و سرمایه گذاران یاری گردد تا منابع تامین اقتصادی شان متنوع و از طرفی جامعه کارگری نیز حمایت گردد.

او با بیان اینکه در حوزه های کارفرمایی و کارگری اشکالاتی وجود دارد، اظهار کرد: باید نمایندگان کارفرمایان، نمایندگان کارگران و نماینده دولت کنار هم قرار گیرند و با همفکری ایرادات و مسائل را رفع نمایند.

این عضو مجمع نمایندگان فارس با اشاره به طرح های کارآموزی دانشجویان گفت: باید به هر فردی در دوران دانشجویی این امکان و فرصت داده گردد تا با یک بیمه حداقلی و بدون الزام کارفرما به پرداخت حداقل حقوق کنار مباحث تئوری مسائل عملی را نیز دریافت کند.

قادری گفت: باید راه را باز کنیم که کارفرمایان و مجموعه های مختلف صنعتی دانشجویان را از دوران تحصیل به بکارگیری نمایند تا بتوانیم از ظرفیت دانشجویان به خوبی استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس هم به مفهوم آموزش های دوگانه اشاره و اضافه کرد: آموزش های دوگانه یعنی اینکه بخشی از آموزش ها به جای دانشگاه، در محیط واقعی کار انجام می گردد و دانشجو سه روز در دانشگاه بوده و دو روز برای دروس کارگاهی و آزمایشگاهی در محل بنگاه اقتصادی حضور دارد.

محمد جامعی با بیان اینکه بنگاه اقتصادی مدنظر این طرح می تواند یک واحد صنعتی، یک واحد صنفی، بخش خدمات و یا کشاورزی باشد، گفت: این کار اهداف زیادی دارد اول اینکه آموزش واقعی یعنی موارد مورد نیاز بازار کار به دانشجویان آموزش داده می گردد که مهمترین بخش اهداف طرح همین است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس ادامه داد: مسائل دیگری از جمله آشنا شدن کارفرما و نیروی کاری که عنقریب فارغ التحصیل می گردد و قرار است وارد بازار کار گردد می تواند زمینه اشتغال دانشجو بعد از فارغ التحصیلی را فراهم کند علاوه بر این هر بنگاه اقتصادی یا واحد صنعتی، صنفی یا خدماتی می تواند یک دانشگاه باشد.

جامعی با اشاره به اینکه دانشگاه ها هر چقدر هم که در کارگاه ها و آزمایشگاه ها کارهایشان را درست پیش ببرند و به دانشجو تکلیف نمایند، از صنعت عقب می افتند، گفت:، چون منابع کشور اجازه نمی دهد که مدام تجهیزات دانشگاه ها به روز گردد بنابراین چنین اقدامی می تواند از لحاظ اقتصادی یاری بسیاری به کشور کند، همچنین حضور اساتید دانشگاه در صنعت نیز می تواند برای استادی که به همراه دانشجو در بنگاه اقتصادی حضور دارد، موثر باشد و مباحث بسیاری را از محیط کار فرا بگیرد تا در کلاس های تئوری که در دانشگاه برگزار می کند را به دانشجو ها منتقل کند.

او بیان نمود: از طرفی برای واحد های صنعتی هم این امکان فراهم می گردد که یک هیئت علمی و استاد دانشگاه در محل کار و فعالیت آن ها حضور داشته باشد تا اشکالاتی و مسائلی که در آن صنعت وجود دارد را ببیند و بتواند در رفع این مسائل یاری کند و این هدفی است که از اجرای طرح آموزش های دوگانه دنبال می گردد.

جامعی با تاکید بر اینکه در این راستا نیاز به یک سری زیرساخت ها است، اظهار کرد: باید اداراتی مثل تامین اجتماعی، اداره کار و رفاه اجتماعی، سازمان صنعت و معدن، صنعتگران و فعالان اقتصادی، کارگروه های اتاق بازرگانی و اتاق اصناف و سایر دستگاه های ذیربط یاری نمایند تا زیرساخت ها فراهم و آماده گردد تا با یک دید همه جانبه و کمترین مشکل این هدف دنبال گردد و به مجلس ارائه گردد تا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

او در خصوص اقداماتی که در استان فارس در این زمینه تا به امروز اجرا شده است، گفت: با صنعتگران بزرگ استان صحبت شده و نقطه نظرات آن ها را شنیده ایم در نتیجه اکثرآن ها آمادگی خود برای حمایت ازاین طرح را بیان کرده اند، نتایج مباحث مطرح شده اینکه می توان در فارس آموزش های دوگانه را راه اندازی کرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس با بیان اینکه نیازمند دیتا ها و اطلاعات بیشتری هستیم که طرح را از همه جوانب بسنجیم و مشوق هایی برای صنایع در نظر گرفته گردد، ادامه داد: بررسی های بیشتر برای این است که بنگاه های اقتصادی ترغیب شوند و به این طرح ورود کرده و ما را یاری رسانند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم در بخشی از این برنامه با بیان اینکه دانشگاه های مختلفی در زمینه آموزش و پژوهش در زمینه صنعت فعال هستند، بیان نمود: دانشگاه ها در زمینه آموزش و دروس تحصیلی باید نیاز های صنعت ما را شناسایی و عارضه یابی نمایند و در راستای رفع آن ها و یاری به واحد های تولیدی تلاش نمایند.

عبدالحمید اخلاصی، اضافه کرد: همانطوری که هر واحد صنعتی کالا های تولیدی خود را با توجه نیازمندی متقاضیان و بازار مصرفی تولید می نمایند، دانشگاه ها هم بایستی فارغ التحصیلان خود را با هدف یاری و حل مسائل بخش صنعت نیز تربیت نمایند.

اخلاصی با اشاره به اینکه در سازمان صمت فارس اداره آموزش، پژوهش و فناوری آماده همکاری با دانشگاه های مختلف استان است، بیان داشت: در این اداره قابلیت های بسیار خوبی وجود دارد که ارتباطات صنعت و دانشگاه را تسهیل خواهد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 اسفند 1400 بروزرسانی: 17 اسفند 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 11393

به "امروز به فارغ التحصیلان دارای مهارت نیاز داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امروز به فارغ التحصیلان دارای مهارت نیاز داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید