استاد عشق؛ داستان زندگی پرفراز ونشیب محمود حسابی

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، سرویس استان های خبرنگاران : کتاب استاد عشق نگاهی به زندگی و کوشش های سید محمود حسابی است. این کتاب داستان زندگی پر فرازونشیب مردی است که در تمام زندگی خود همیشه درس ایمان و اعتقاد را با اعمال ش به ما می آموزد. زندگی مردی که با کوشش و پشتکار و با ایمان استوار و البته به واسطه تربیت مادری بزرگ و فداکار بر تمام مسائل زندگی غلبه کرد و هرگز در این راه مایوس و ناامید نشد.

استاد عشق؛ داستان زندگی پرفراز ونشیب محمود حسابی

استاد عشق درس زندگی محمودحسابی است به قلم فرزندشان ایرج حسابی که روحیه کوشش و ایثار را به خواننده می آموزد. پرفسور حسابی در بازگویی روزهای بازپسین از همه می گویند، از پدر، مادربزرگ، همسر و هرکس که در گذر زندگی دستی و آغوشی به مهربانی به سویشان گشوده اند.

12 شهریور، سالروز درگذشت حسابی است که ببه همین مناسبت کتاب استاد عشق مرور می شود.

کتاب استاد عشق، مجموعه ای از خاطرات سید محمود حسابی است که به وسیله فرزندش ایرج حسابی جمع آوری و تدوین شده است. کتاب برای نخستین بار در سال 1380 چاپ و منتشر شد و به علت استقبال زیاد، تا کنون بیش از 78 بار تجدید چاپ شده است.

این کتاب دارای 18 بخش است که در فصل اول با زندگی محمود حسابی آغاز می شود. سپس نویسنده به بیان خاطرات و افتخارات حسابی می پردازد. در آخر کتاب هم مجموعه ای از مراحل مختلف زندگی این شخصیت مشهور علمی کشور آورده شده است.

در این کتاب روایت می شود که محمد حسابی، در دوران کودکی زندگی سختی داشته است، این سختی ها بیشتر به علت بیماری مادر و دوری از وطن برای کسب علم و تحصیل بوده است.

روایت زندگی وی از زبان پسرش باعث شده تا با جزئیات بیشتر و از نزدیک تر با شخصیت ایشان آشنا شویم، این روایت ها به قدری جالب توجه است که از همان ابتدای کتاب مخاطب را مجذوب داستان زندگی ایشان می نماید.

در خلاصه کتاب استاد عشق آمده است: ...محمود لیسانس ادبیات می گیرد. بعد از پیدا نکردن کار در پی لیسانس علوم بیولوژی می رود، این بار نیز کار نیست! او سپس مهندسی راه و ساختمان می شود و در یک شرکت فرانسوی مشغول به کار می شود. در این کار مهندسی عایدی و موقعیت های خوبی به دست می آورد.

از محمود حسابی دعوت می شود به پاریس برود برای کار در شرکت فرانسوی، او به همراه خانواده راهی فرانسه می شود. در فرانسه آغاز به خواندن حقوق می نماید، آن را نیمه کاره رها نموده و سپس مشغول مطالعه پزشکی و مهندسی برق می شود.

هیچ یک از این رشته های تحصیلی جوابگوی روح کنجکاو این استاد نبود، در این بین آغاز به خواندن فیزیک نموده و در این رشته پیشرفت می نماید و...

سپس با پیشنهادات بسیار برای تدریس، استاد به وطن باز می شود. در این زمان محمود حسابی آغاز به تدریس و در وزارت آموزش و پرورش معلم تربیت می نماید و با جمعی از دوستان، دانشگاه تهران را تدریس می نماید.

محمود حسابی پس از سال ها کوشش و تحقیق و تدریس در سن 90 سال زندگی و عمری سرشار از دستاورد، در سال 1371، در ژنو درگذشت و به وصیت وی، پیکرش در زادگاه خود، تفرش به خاک سپرده شد.

امروزه بنای کوچک آرامگاه مرحوم محمود حسابی، به عنوان یکی از مراکز دیدنی تفرش به شمار میرود و میزبان شیفتگان علم و علاقمندان به پدر فیزیک ایران است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 شهریور 1402 بروزرسانی: 12 شهریور 1402 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 16747

به "استاد عشق؛ داستان زندگی پرفراز ونشیب محمود حسابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاد عشق؛ داستان زندگی پرفراز ونشیب محمود حسابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید