از زباله خوابی تا بهزیستی

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، فرحناز چراغی - کرمانشاه- خبرنگار: سایت پسماندهای زباله بیمارستانی کرمانشاه هر چند وقت یک بار خبرساز می شود.

از زباله خوابی تا بهزیستی

این بار زندگی افرادی در محل این سایت، توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است. سایت پرحاشیه پسماندهای بیمارستانی در 7 کیلومتری سراب قنبر واقع شده و مدت هاست که قرار است به نقطه دیگری منتقل گردد. طرح سایت پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه پروژه ای است که مسئولان مربوطه هر چند وقت یک بار از تصویب محل و مکان جدید آن خبر می دهند و می گویند اجرای آن بر اساس همان وعده ها به بخش خصوصی سپرده خواهد شد. در حال حاضر میزان زباله های تلنبار شده این سایت به قدری زیاد است که بدون تردید هنگام عبور از این محدوده دود غلیظی حاصل از آتش دریافت این زباله ها را مشاهده خواهید کرد.

گرمای بالای 40 درجه تابستان برای انسان های سالم و در کنج خانه هم هشداردهنده است، چه برسد به زندگی میان کوهی از زباله؛ آن هم برای کودکی 8 ساله. آلونک های ساخته شده در این سایت میزبان چند نفر هستند. موضوعی که قطعا باید حساسیت همه مسئولان استان را برانگیزد. به ویژه زندگی کودکی 8 ساله که مدرسه هم نمی رود. یا زباله گردی که به دلیل فقر و بیکاری میان این زباله ها زندگی می کند. زباله هایی که نزدیکی شان به شهر هم هشداردهنده است و باید جابه جا شوند. چه بسا اگر به جایی دور از شهر منتقل شوند، دیگر شاهد زندگی افراد در میان آنها نباشیم.

  • کمک های درمانی و روانی به ابوالفضل

رئیس بهزیستی شهرستان کرمانشاه درباره ابوالفضل. ج کودک کاری که تصاویرش طی روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شده است، این گونه توضیح می دهد: این فرد برای انجام برخی آزمایش ها به بیمارستان فرستاده شد و اکنون در مراکز درمانی تحت درمان است. ما نگران چند مساله بودیم که قابل بازگویی نیست. این کودک زخم هایی روی دستش داشت و از طرفی نگران داشتن بیماری های عفونی بودیم. وی به مدت 2 روز بستری شد و به دلیل داشتن مسائل روحی و روانی به بخش روان پزشکی بیمارستان ارجاع داده شد و به زودی به مراکز بهزیستی ارجاع داده می گردد.

صفدر مظفری راد می افزاید: این کودک خانواده دارد و به دلیل تنگناهای مالی مشغول به کار است. ابوالفضل در کنار پدربزرگ و مادربزرگ خود زندگی می کند. پدر این کودک حدود 6 سال پیش فوت شده و مادرش وی را ترک کرده است. در حال حاضر در حال بررسی وضعیت مادرش هستیم که بتوانیم با کمک های حمایتی وی را برگردانیم و فرزندش تحت حمایت مادر باشد.

  • فعالیت 2 مرکز نگهداری از بچه ها کار

مظفری راد ادامه می دهد: بهزیستی 2 مرکز نگهداری از بچه ها کار و خیابانی دارد که اکنون 300 کودک را تحت پوشش دارد. این بچه ها تحت آموزش قرار می گیرند و از خانواده هایشان در صورت داشتن شرایط لازم، حمایت مالی می گردد. مرکز افق و کلینیک رهنما 2 مرکز نگهداری از بچه ها کار است که دارای یک تیم مددکاری و روانکاوی است. این تیم در صورت داشتن خانواده، به سراغ خانواده این بچه ها می رود و اگر هم به اسکان نیاز بود، شرایط نگهداری، تحصیل، تفریح و... این بچه ها مهیاست. البته این کار با هماهنگی مراجع انجام می گردد.

  • درخواست از شهروندان

رئیس بهزیستی شهرستان کرمانشاه در ادامه به شماره تلفن 123 اورژانس اجتماعی بهزیستی اشاره می کند و می گوید: مردم می توانند در صورت مشاهده هرگونه کودک آزاری، همسر آزاری، سالمندآزاری یا سایر خشونت های خانگی مراتب را به خط تلفن 123 گزارش دهند تا در اسرع وقت موضوع توسط کارشناسان اورژانس اجتماعی پیگیری گردد. مراجعان ما 3 دسته اند: خود معرف، کسانی که از طریق مراجع قضایی، شهرداری و نیروی انتظامی تحویل می شوند و افرادی که توسط مطلعین از جمله همسایه و... به ما معرفی خواهند شد.

وی با تاکید بر این که شناسایی و ساماندهی افراد در معرض آسیب یا آسیب دیده اجتماعی یکی از اقدامات بهزیستی در راستای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی است، اضافه می کند: آمار دقیقی از بچه ها کار و خیابانی در کرمانشاه در دست نیست. رئیس بهزیستی شهرستان کرمانشاه از مردم می خواهد که کمک های خودشان را از طریق مراکز حمایتی به این بچه ها ارائه دهند، چراکه در برخی موارد همین کمک ها می تواند زمینه ساز آسیب و مشکل جدی غیرقابل جبران برای کودک باشد.

  • زباله ها بی خطر می شوند

با این که دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست همواره معتقدند این زباله ها بی خطرسازی می شوند، اما فعالان زیست محیطی و مردم از وجود این حجم زباله بی خطرسازی شده نیز در نزدیکی شهر کرمانشاه ابراز نگرانی می کنند. چندین سال است که مردم در انتظار به ثمر نشستن وعده و وعید مسئولان در این باره هستند. مدیرگروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این که 23 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مجهز به دستگاه بی خطرسازند، می افزاید: هر نوع زباله بیمارستانی ازجمله تجهیزات پزشکی، قبل از خروج از بیمارستان بی خطر می شوند.

امیر کرمی با تاکید بر این که کرمانشاه جزو اولین استان هایی است که بیمارستان های آنها مجهز به دستگاه های بی خطرساز زباله های بیمارستانی شدند، می افزاید: قانون مدیریت پسماند در این زمینه سال 78 ابلاغ شد و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه جزو اولین دانشگاه هایی بود که برای خرید دستگاه غیرسوز، امحای زباله و ضدعفونی کننده اقدام کرد. این دانشگاه حوالی سال 85، 3 میلیارد تومان برای خرید چنین دستگاهی هزینه کرد. وی اضافه می کند: در آن زمان اسمی از دستگاه خردکن زباله در میان نبود و طبق قانون از دانشگاه ها تنها دستگاه امحا و ضدعفونی کننده پسماندهای بیمارستانی خواسته شده بود. در آن روزها تمام بیمارستان های استان مجهز به نصب دستگاه ضدعفونی کننده شدند که برخی از آنها دستگاه خردکن نیز داشتند. این دستگاه ها گران قیمت و وارداتی هستند.

  • بهره مندی بیمارستان ها از دستگاه خردکن پسماند

مدیرگروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی درباره بهره مندی بیمارستان ها از دستگاه خردکن پسماندهای بیمارستانی نیز این گونه توضیح می دهد: اسفند سال 96 با یک شرکت برای خرید دستگاه خردکن قرارداد بسته شد اما با خروج آمریکا از برجام و بالا رفتن نرخ دلار و همچنین 4 برابر شدن قیمت دستگاه ها، آن شرکت حاضر به اجرای قرارداد نشد. کرمی ادامه می دهد: در تجدید مناقصه که خیلی هم طول کشید، قرار است دستگاه های خردکن خریداری گردد. چند روز پیش اولین دستگاه خردکن زباله به بیمارستان گیلانغرب رفت و قرار است ظرف یک ماه آینده همه بیمارستان ها به دستگاه خردکن زباله نیز مجهز شوند.

به گفته مدیر گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی، پسماندهای بیمارستانی اگر خرد هم نشوند، مضر نیستند، چراکه در بیمارستان ها در یک جعبه تحت فشار و حرارت بسیار بالا قرار می گیرند و بی خطرسازی می شوند. کرمی می گوید: وجود برخی اقلام و تجهیزات پزشکی در میان زباله ها مربوط به بیمارستان نیست. متاسفانه هر چند وقت یک بار شاهد انتشار فیلم ها و کلیپ هایی در فضای مجازی هستیم که بروزتمام مسائل را زیر سر دانشگاه می دانند. در برخی زباله های خانگی نیز چنین تجهیزاتی پیدا می گردد که نباید به اسم دانشگاه تمام گردد. برخی افراد معتاد نیز از این وسایل استفاده می کنند و بدون بی خطرسازی در میان زباله های شهری رها می شوند.

وی ادامه می دهد: تمامی زباله های بیمارستانی استان مجهز به سیستم بی خطرسازند و سیستم خردکن هم به زودی به همه بیمارستان ها اضافه می گردد. بنابراین مسئله ای در زمینه بی خطرسازی پسماندهای عفونی نداریم اما این را هم قبول داریم که حجم کار زیاد است و ممکن است گاهی مسائلی پیش بیاید. تا امروز برای خرید، نصب و تجهیز بیمارستان ها به دستگاه های بی خطرساز و خردکن زباله هزینه بالایی شده است.

  • پسماندهای عفونی مراکز خصوصی

مدیرگروه سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی درباره پسماندهای عفونی مراکز خصوصی، درمانگاه و مطب ها ادامه می دهد: این پسماندها از طریق 2 شرکت خصوصی جمع آوری، بی خطرسازی و سپس دفن می شوند. وی با اشاره به این که پسماندهای بیمارستانی در حال حاضر در کنار محل دفن زباله قدیمی خانگی کرمانشاه به صورت جداگانه دفن می شوند، می گوید: در آنجا بلدوزر و لودر با نگهبان مستقر است. هر نوع کامیون زباله بی خطرسازی شده بیمارستان بعد از صورتجلسه در ترانشه های جداگانه حفر شده، ریخته می گردد. سپس روی این زباله ها آهک می ریزند.

این مسئول به مکان یابی جدید سایت زباله های بیمارستانی نیز اشاره می کند و می افزاید: برای راه اندازی سایت پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه 10 نقطه بررسی شد که در نهایت محلی در منطقه دم شمشه به تایید نهایی رسید و در کمیته فنی با حضور کنندگانی از دستگاه های مختلف از جمله استانداری، فرمانداری، محیط زیست، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و دانشگاه به تصویب رسید. این مسئول در ادامه اضافه می کند: در انتخاب این نقطه نکاتی چون بافت خاک، شیب شناسی، هیدرولوژی، فواصل محل تا اماکن مسکونی و... برای جلوگیری از پیامدهای زیست محیطی و بهداشتی در نظر گرفته شده است. وی با بیان این که وظیفه جانمایی بر عهده استانداری و فرمانداری است اما دانشگاه علوم پزشکی با توجه به حساسیت موضوع 50 میلیون تومان برای انتخاب مشاور هزینه کرد تا از بین 10 نقطه در اطراف شهر، یک محل انتخاب گردد.

به گفته کرمی، بر اساس آخرین جلسه چند روز پیش با معاون عمرانی استاندار و کمیته مدیریت پسماند قرار شده است در اسرع وقت درباره تامین اعتبار سایت ویژه پسماند بیمارستانی مکاتبه گردد. اعتبار اولیه برای اجرای این طرح بالای یک میلیارد تومان است. وی در ادامه تاکید می کند: مردم نگران زباله های بیمارستانی نباشند، چراکه هیچ زباله بیمارستانی بدون این که بی خطرسازی گردد، از بیمارستان های استان خارج نمی گردد. مشکل اساسی سایت کنونی این است که بر اثر حفر ترانشه های جدید برای دفن زباله ها، زباله های قدیمی ده، بیست سال پیش بالا می آید که در حال حاضر خطری هم ندارند و به سمت کود شدن پیش می روند. این وضعیت هم به دلیل کمبود جا برای دفن زباله ها پیش می آید.

سرپرست معاونت نظارت و پایش محیط زیست استان نیز در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این که همه زباله ها و پسماندهای بیمارستانی در بیمارستان های استان بی خطرسازی می شوند، می گوید: زباله های بیمارستانی 2 نوع عادی و ویژه است که پسماندهای ویژه در محلی جدا بعد از بی خطرسازی دفن می گردد. آذر ولی زاده با اشاره به تصویب محل ویژه پسماندهای بیمارستانی بیان می کند: نقطه ایجاد سایت نیز مشخص شده است، اما ایجاد این سایت پروسه ای زمان بر است، چراکه کارها باید بر اساس استانداردهای زیست محیطی انجام گردد.

  • مشکل زباله گردها

سرپرست معاونت نظارت و پایش محیط زیست استان درباره سایت کنونی دفن زباله بیمارستانی ادامه می دهد: حدود 6 سال پیش شهرداری یک مکان دفن موقت در اختیار دانشگاه برای دفن زباله های بیمارستانی قرار داد. زباله ها پس از امحا و بی خطرسازی توسط چندین شرکت به صورت اصولی در آنجا دفن می شوند. وی درباره فیلم منتشر شده در فضای مجازی نیز این گونه توضیح می دهد: مشکل زباله گردها نه به محیط زیست بازمی گردد و نه به دانشگاه علوم پزشکی، بلکه مسائل مالی جامعه باعث شده که زباله گردها در کوچه و خیابان و هر مکان دیگری به کار جداسازی زباله ها بپردازند. به هر حال پارک محل دفن زباله نیست.

  • تبعات جدی دفن غیراصولی زباله ها

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه می گوید: دفن غیراصولی زباله ها تبعات بسیار جدی برای سلامت جامعه و مباحث اجتماعی دارد و اداره کل محیط زیست استان به عنوان مسئول حفظ محیط زیست باید بر عملکرد شهرداری ها نظارت دقیق داشته باشد و در اجرایی شدن مصوبات کارگروه دفع پسماندهای پزشکی جدی عمل کند. به گزارش ایرنا مهرداد سالاری می افزاید: مراقبت از سلامت مردم و حفظ بهداشت محیط از مهم ترین وظایف این کارگروه است. در این زمینه شهرداری ها به عنوان نهاد اجرایی در جمع آوری و دفن بهداشتی زباله ها مسئولیت مستقیم دارند. وی اظهار می کند: با توجه به عواقب ناگوار پسماندهای بیمارستانی و پزشکی برای سلامت مردم، ضوابط و معیارهای زیست محیطی در امحای این پسماندها باید رعایت گردد و محیط زیست ناظر این روند باشد.

معاون استاندار کرمانشاه عنوان می کند: زباله های عفونی بیمارستان ها و مراکز پزشکی باید با همکاری شهرداری و اداره کل محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی و با بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی برای کاهش نگرانی مردم ساماندهی گردد. سالاری با بیان این که اگر جمع آوری پسماندهای شهری خوب مدیریت نگردد به یک معضل زیست محیطی تبدیل می گردد، می افزاید: بنابراین ضرورت دارد شهرداری ها با مدیریت صحیح، به جمع آوری و دفن زباله های خانگی و صنعتی بپردازند.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 603

به "از زباله خوابی تا بهزیستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از زباله خوابی تا بهزیستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید