آیا می توان بخشی از مبلغ چک را از بانک گرفت؟

به گزارش مجله تصویر و سرگرمی، ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که به منظور وصول وجه چک به بانک مراجعه نموده باشید، اما کارمند بانک پس از آنالیز حساب بانکی صادر کننده چک بگوید موجودی حساب صادرکننده کافی نیست به عنوان مثال مبلغ مندرج در چک صد میلیون تومان باشد درحالی که صادرکننده فقط پنجاه میلیون تومان در حساب خود موجودی دارد. حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا می توانید مبلغ موجود در حساب را دریافت کنید و نسبت به مبلغ باقی مانده گواهی عدم پرداخت بگیرید.

آیا می توان بخشی از مبلغ چک را از بانک گرفت؟

دریافت بخشی از مبلغ چک

به موجب ماده 5 قانون اصلاح قانون چک مصوب 1397 در صورتی که موجودی حساب صادرکننده چک نزد بانک کمتر از مبلغ چک باشد، به تقاضای دارنده چک بانک مکلف است مبلغ موجود در حساب را به دارنده چک بپردازد و دارنده با قید مبلغ دریافت شده پشت چک، آن را به بانک تسلیم نماید. بانک مکلف است بنا به درخواست دارنده چک فوراَ کسری مبلغ چک را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی وارد نماید و با دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهینامه ای که مشخصات چک، هویت و نشانی کامل صادرکننده در آن ذکر شده باشد، علت یا علل عدم پرداخت را صریحاً قید و آن را امضاء و مهر و به متقاضی تسلیم نماید.

گفتنی است که به گواهینامه فاقد کد رهگیری در مراجع قضائی و ثبتی ترتیب اثر داده نمی شود. چک مزبور نسبت به مبلغی که پرداخت نگردیده، بی محل محسوب و گواهینامه بانک در این مورد برای دارنده چک، جانشین اصل چک می شود. در برگ مزبور باید مطابقت یا عدم مطابقت امضای صادرکننده با نمونه امضای موجود در بانک (در حدود عرف بانکداری) از طرف بانک گواهی شود.

ارسال نسخه دوم گواهی بانک نزد صاحب حساب

بانک مکلف است به منظور اطلاع صادرکننده چک، فوراً نسخه دوم این برگه را به آخرین نشانی صاحب حساب که در بانک موجود است، ارسال کند در برگ مزبور باید نام و نام خانوادگی و نشانی کامل دارنده چک نیز قید شود. به موجب ماده 5 مکرر قانون اصلاح قانون چک بعد از ثبت غیر قابل پرداخت بودن یا کسری مبلغ چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی، این سامانه مراتب را به صورت برخط به تمام بانک ها و مؤسسات اعتباری اطلاع می دهد.

پس از گذشت بیست و چهار ساعت کلیه بانک ها و مؤسسات اعتباری حسب مورد مکلفند تا هنگام برطرف سوء اثر از چک، اقدامات زیر را نسبت به صاحب حساب اعمال کنند:

الف- عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید

ب- مسدود کردن وجوه کلیه حساب ها و کارت های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد بانک یا مؤسسه اعتباری دارد به میزان کسری مبلغ چک به ترتیب اعلامی از سوی بانک مرکزی

ج- عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت نامه های ارزی یا ریالی

د- عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی

به موجب تبصره 1 ماده مذکور چنانچه اعمال محرومیت های مذکور در بند های (الف)، (ج) و (د) در مورد بنگاه های مالی با توجه به اوضاع و احوال مالی موجب اخلال در امنیت مالی استان مربوط شود، به تشخیص شورای تأمین استان موارد مذکور به مدت 1 سال به حالت تعلیق در می آید.

واریز کسری مبلغ چک

به موجب بند الف. تبصره 3 ماده مذکور واریز کسری مبلغ چک به حساب جاری نزد بانک محال علیه (بانکی که صادر کننده چک حساب جاری خود را در این بانک افتتاح کرده است.) و ارائه درخواست مسدودی، در این صورت بانک مکلف است ضمن مسدود کردن مبلغ مذکور تا زمان مراجعه دارنده چک و حداکثر به مدت 1 سال، ظرف مدت 3 روز واریز مبلغ را به شیوه ای اطمینان بخش و قابل استناد به اطلاع دارنده چک برساند.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: فرارو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: wallpaper7.ir شناسه مطلب: 2866

به "آیا می توان بخشی از مبلغ چک را از بانک گرفت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می توان بخشی از مبلغ چک را از بانک گرفت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید